Jämlikhet

Alla människors lika värde ska respekteras.

Detta gäller alla stadier av livet, från förskole-, skoltiden, in- och utflytt, från arbetslivet ända till ålderdomen. Vi vill upprätthålla en rättvis och hållbar kommun. Vi lyssnar på varandra och håller arbetet med samhällets gemensamma värdegrunder högt.

Miljöpartiet de gröna vill lyfta de människor som har det absolut tuffast idag. Ut ur fattigdom, utanförskap, att och in i det gröna folkhemmet. Det viktigaste vi kan göra för att minska utanförskap som kan leda till kriminalitet och psykisk ohälsa är tidiga insatser, bra och tillgängliga förskolor och skolor för alla, privata skolor ska inte kunna använda skattepengar till vinster åt aktieägare. Fritids ska bli en rättighet för alla barn, barn som har en fungerande fritid klarar sig bättre. Väl fungerande fritid minskar risk för utanförskap. Tidiga insatser så att man redan inom mödravård och BVC kan utreda och hjälpa barn och familjer i behov av stöd tex genom Familjecentralen.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 3 maj 2024