Trygghet och säkerhet

Grön politik för ett tryggare och säkrare Sjöbo

Utgångspunkten är ett förebyggande arbete. Alla behöver ha ett meningsfullt liv, uppleva att de behövs och har en tillhörighet. För det lilla barnet börjar det redan i hemmet, trygg uppväxt och fortsätter på förskolan och sedan i skolan. Vuxna behöver se till att alla barn mår bra, har någon att leka med, blir respekterade och vuxna behöver ha positiva förväntningar. Otrygghet skapas när barn och unga upplever, våld, kränkningar, utanförskap och negativa förväntningar från vuxenvärlden och saknar positiva förebilder.

Genom en meningsfull fritid får alla barn, även de som har det kämpigt hemma eller i skolan möjligheter att uppleva tillhörighet och att lyckas. Så vi vill satsa på en avgiftsfri kulturskola, samt att de föreningar som engagerar sig särskilt för barn och unga som är i riskzon att hamna i utanförskap ska få utbildning och ekonomiskt stöd.
Skolorna måste få möjligheter att sätta stopp för mobbning och fler vuxna som aktivt arbetar för att alla elever ska känna sig trygga i skolan. Genom satsning på barn och unga tryggar vi framtiden.

Men vi behöver hitta mötesplatser redan nu för att minska glappet mellan generationer. Äldre och yngre behöver mötas. Likaså behöver vi motverka främlingsfientlighet liksom rädsla och oro för människor med annat språk och kultur. Mötesplatser som de fina initiativ som tagits i Blentarp för människor som flytt från Ukraina med utflykt och lekar är viktiga initiativ och sådant ska stöttas av kommunen.

Socialsekreterare behöver få en rimlig arbetssituation så de hinner utreda inom rimlig tid, men också utökat stöd för att hjälpa unga som hamnat i utanförskap. Forskning visar att unga som gripits och haft första samtal med polis i högre utsträckning återfaller i brott jämfört med unga som för samma brott fått samtal med socialtjänsten. Så rätt insatser, hopp och positiva förväntningar minskar kriminalitet.

Ute i byarna måste det finnas gatubelysning, så man kan promenera tryggt och trafiksäkert.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 3 maj 2024