Vaccinera fler pojkar mot HPV

Gör det möjligt för fler pojkar och unga män att vaccinera sig avgiftsfritt mot HPV. Miljöpartiet ser positivt på att Region Skåne efter ett MP-initiativ ska lyfta frågan om så kallad catch-up-vaccinering även för pojkar på nationell nivå.

Så sent som i tisdags fattade regionfullmäktige beslut om att erbjuda kvinnor födda mellan 1994 och 1999 en ny möjlighet att vaccinera sig avgiftsfritt mot HPV, så kallade catch-up-vaccinering. Beslutet kom efter att Miljöpartiet lagt ett initiativärende i hälso- och sjukvårdsnämnden.

I samma initiativärende föreslog MP även att Region Skåne skulle utreda en liknande vaccinationssatsning riktad mot pojkar. Idag fattade hälso- och sjukvårdsnämnden beslut om att lyfta frågan i Sveriges kommuner och regioner (SKR).

– Det är glädjande att vi får gehör för det här och att Region Skåne går vidare med frågan. En vaccinationssatsning riktad mot pojkar gör att mellan 120 och 130 cancerfall om året kan förhindras. Det vore bra om landets regioner driver den här frågan gemensamt, säger Mätta Ivarsson, gruppledare och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden för Miljöpartiet.