Alliansen raserar kulturen i Skåne

Efter den senaste tidens protester mot Alliansstyrets drastiska nedskärningar på kulturen i Skåne vill Miljöpartiet att frågan debatteras i regionfullmäktige. Därför har gruppledaren Mätta Ivarsson idag lämnat in en interpellation till regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) för att kräva svar på hur det fria kulturlivet ska värnas.
– Det skånska kulturlivet slås helt sönder av Alliansens oansvariga politik. Miljöpartiet vill veta vilka analyser som gjordes innan beslutet om nedskärningarna togs och om styret är berett att ompröva sitt beslut, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Redan när Moderaterna, Centern, Liberalerna och Kristdemokraterna la sin gemensamma budget för Region Skåne i höstas stod det klart att kulturen får betala ett högt pris för det nya styrets politik. Alliansbudgeten innebar ett besparingskrav på drygt 17 miljoner kronor på Region Skånes kulturnämnd.

Som en direkt konsekvens av det drev de borgerliga politikerna i kulturnämnden igenom att helt ta bort utvecklingsbidragen till det skånska kulturlivet och samtidigt antingen frysa eller minska verksamhetsbidragen. Sammanlagt försvinner mer än 20 miljoner kronor i verksamhets- och utvecklingsbidrag till det fria kulturlivet i år.

– Alliansens drar undan mattan för det skånska kulturlivet. Det här är verksamheter som det tagit år att bygga upp och som sätter Skåne på kartan, men som nu tvingas till kraftiga nedskärningar. Det fria kulturlivet är en kraft i samhället att värna, säger Ida Nilsson, ersättare för Miljöpartiet i kulturnämnden.

Alliansens beslut har redan slagit hårt mot det skånska kulturlivet. Kammarmusikfestivalen Malmö Chamber Music ställs helt in 2019. En av Sveriges allra mest hyllade teatergrupper – prisbelönta Malmö Dockteater – överväger att flytta från Skåne. I Hässleholm påverkas kommunens satsning på kultur på äldreboenden och på Historiska museet i Lund hotas arbetet med de arkeologiska samlingarna. Listan kan göras lång.

Så allvarlig är situationen att nystartade Nätverket för Skånes Scenkonst, som består av över 150 skånska teatergrupper, kulturscener, scenkonstgrupper och kulturarbetare, gått ut i ett gemensamt upprop för att protestera mot att kulturlivet i Skåne nu raseras.

– Med tanke på de protester som varit och hur förödande konsekvenserna är för kulturen i Skåne behöver frågan lyftas på nästa möte i regionfullmäktige. Miljöpartiet har därför lämnat in en interpellation till det nya styret för att kräva svar på vad de nu tänker göra och få en ordentlig debatt om hur Allianspartierna ser på kulturen, säger Mätta Ivarsson.

Följande fyra frågor vill Miljöpartiet ha svar på från Alliansstyret:

1. Vad avser det nya styret i Region Skåne att göra för att rädda det skånska kulturlivet?

2. Är Alliansstyret berett att ompröva besluten att ta bort utvecklingsbidragen och minska eller frysa verksamhetsbidragen på 2018 års nivå?

3. Vilken analys av konsekvenserna av besparingskraven på kulturnämnden hade Alliansen gjort innan beslutet togs?

4. Är partierna i Alliansen beredda att inleda en dialog med det skånska kulturlivet och de institutioner och grupper som nu påverkas av beslutet för att hitta en lösning?

Läs interpellationen här