”Alliansen underfinanserar kollektivtrafiken”

Här kan du läsa gruppledare Mätta Ivarssons huvudanförande i regionfullmäktiges budgetdebatt på temat Regional utveckling, den 10-11 december 2018.

De närmaste åren blir avgörande för vilken framtid vi får.

När värdens ledare nu möts på andra sidan Östersjön och försöker enas om en gemensam riktning för ett räddat klimat, så lägger vi också ut kursen för hur vi, Skånes största arbetsgivare, med ansvar för den regionala utvecklingen, med ansvar för den regionala infrastrukturplaneringen, ska prioritera vår framtid.

Vi svenskar lever idag som om vi hade 4,2 jordklot att tillgå. Alla aktörer i samhället – också Region Skåne – har ett ansvar för klimatet och miljön. Alla politiska beslut måste ta hänsyn till de klimatförändringar och miljöutmaningar vi står inför. Kostnaden för att vänta och se blir mångdubbelt högre mot att möta utmaningarna idag.

Långsiktighet går som en röd tråd genom Miljöpartiets gröna budget. De beslut vi tar, de skattemedel vi satsar, den infrastruktur vi bygger ut, planerar vi utifrån perspektivet ”vad är bäst för skåningarna … i längden”.

Folkhögskolornas kraft
Är det bättre att bygga ut E6:an med ytterligare filer, vilket ger ökad bilism, ökade trafikstockningar inne i städerna och ökade klimatutsläpp? Eller är det bättre att prioritera bättre kollektivtrafik, med bussar och tåg som blir mer pålitliga, är mer hållbara och klart mer resurseffektiva? Svaret är självklart.

Vi vill skapa ett Skåne där det är lätt för alla att ta sig till jobbet. Även de utan körkort. Vi vill skapa ett Skåne där det finns fler arbeten att gå till, vilket vi underlättar genom att bevara den kompetens som finns inom regional utveckling.

Vi vill satsa på folkhögskolornas kraft, och projekt för bättre validering av utländska examina och bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler skåningar ska nå ut i arbetslivet.

Vi vill skapa ett attraktivt Skåne där människor rör sig, cyklar, engagerar sig i civilsamhället. Ett Skåne som prioritera folkhälsan och tar till vara på styrkorna som finns hos varje enskild människa.

Stärkt miljöarbete
I Alliansens budget skärs det kraftigt i pengarna till regional utveckling. Vi gör tvärtom, växlar upp arbetet och lägger mer än 30 miljoner kronor mer. Det stärker miljöarbetet, skapar nya jobb och förbättrar den skånska infrastrukturen.

Alliansen underfinansierar den skånska kollektivtrafiken. Vi vill att tågen ska gå i tid, taxorna ska vara så låga som möjligt och busslinjerna ska knyta ihop Skåne. Därför tillför vi i år 349 miljoner kronor till kollektivtrafiken 60 miljoner mer än styret.

Alliansen minskar på resurserna till folkhälsosatsningarna. Vi fördubblar dem, för det är effektiva satsningar som ger friskare skåningar, som mår bättre och sparar resurser i vården.

Alliansen utarmar kulturen. Vi ser värdet i kulturen och stärker den.

Framtida generationer
Vi satsar för att nå ett Skåne där fler kommer i tid till arbete eller studier. Där fler håller sig friska. Vi satsar för ett levande Skåne med hög livskvalitet. Där vi har större förutsättningar att bidra till agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen. Där vi når en samhällsutveckling som inte lägger fälleben för framtida generationer.

Samtidigt som vi möts här i Region Skånes fullmäktigesal och beslutar om budgeten för 2019, och samtidigt som världens ledare möts på FN:s klimatmöte COP24 i Polen, går Astrid, Ebbe och Ismet till skolan. De drömmer om var de ska bo, vad de ska jobba med, vilken framtid som kommer dem till mötes. De hör på nyheterna om de senaste klimatlarmen. De ser barn världen över som börjar ta ställning och höja sina röster till oss vuxna, med tydliga budskap om att vi behöver skärpa oss.

Med all den kunskap som finns idag, om hur klimatet och miljön förändras, förstår vi inte att Alliansens fyra partier vill dra ner på medlen till regional utveckling, inte satsa mer på kollektivtrafiken, och att ni vill prioritera en utbyggnad av E6:an, när vi snabbt och drastiskt måste minska våra klimatutsläpp för våra barns framtids skull.

Läs Miljöpartiets budgetförslag här.