Vi vill se gratis resor för alla gymnasieelever med Skånetrafiken. Det är en av flera stora satsningar Miljöpartiet vill göra inom kollektivtrafiken.

Skånetrafiken är en av regionens största miljö- och klimathjältar. Därför bör det vara enkelt och billigt att åka med kollektivtrafiken. Gratis resor för gymnasieelever i hela Skåne vore en stor frihetsreform för ungdomarna som nu kan träffa kompisar, gå på fritidsaktiviteter och ta sig till sommarjobbet oavsett storleken på barnfamiljernas plånbok eller livspussel.

En del barn är i praktiken hänvisade till den skola som är närmst, vilket bidrar till segregation. Genom att fler ungdomar upptäcker kollektivtrafiken minskar också klimatutsläppen både på kort och lång sikt. Idag är det få kommuner som erbjuder gratis resor till sina gymnasieungdomar. Genom att ge alla kommunerna ett mer förmånligt erbjudande om gratis resor till gymnasieelever ser vi att både Region Skåne och de skånska kommunerna kan bidra till denna reform.

Gratis resor för gymnasieelever är en av flera satsningar Miljöpartiet i Region Skåne vill göra inom kollektivtrafiken. Vi vill också höja studentrabatten, utreda en ny seniorrabatt som gäller i hela Skåne, samt sänka priset på alla enkel- och 24h-biljetter med 10%.

Dessutom föreslog Miljöpartiet i den senaste vårbudgeten 5 miljarder extra till kollektivtrafiken i Sverige. Det beloppet motsvarar en sänkning av alla biljettpriser i hela Sverige med 20 procent.

Våra satsningar på kollektivtrafiken uppmärksammades bland annat av Sydsvenskan (betalvägg).