”Behov av fortsatt stärkt folkhälsoarbete”

Vi vill fortsätta arbetet med det Regionala idrottspolitiska programmet. Ett program unikt i sitt slag, som Region Skåne tagit fram tillsammans med Skåneidrotten med stark koppling till vår regionala utvecklingsstrategi. Där vi på olika sätt lyfter idrottens betydelse för Skåne. Det lyfter det faktum att fysisk aktivitet främjar vår hälsa och livskvalitet. Inte bara vårt fysiska välmående utan också stärker vår psykiska hälsa. Läs Ida Nilssons tal från budgetfullmäktige.
Folkhälsoberedningens uppdrag handlar om att skapa förutsättningar för en god hälsa och livskvalitet för alla skåningar. Och Skånes befolkning mår bra och vi lever allt längre. Men samtidigt så begränsas många människors liv av ohälsa och utanförskap. Ojämlikheten i hälsa ökar beroende var du bor, vilken utbildning du har, hur gammal du är, vilket kön du har och så vidare.

Därför är det nödvändigt att lyfta fram och främja de faktorer som förbättrar människors hälsa.

Det är av största vikt att utveckla det förebyggande hälsoarbetet och investera i människors hälsa i ett tidigt skede. Här fyller till exempel våra Familjecentraler en viktig funktion i att ge våra barn en god start i livet.

Folkhälsoarbetet utförs på många områden i regionens verksamhet, vilket vi måste lyfta och stärka. Det handlar om såväl regional utveckling och kollektivtrafik som kultur och vård.

Det handlar inte bara om individens välbefinnande utan om hela samhällets. En god och jämlik hälsa är en förutsättning för en hållbar samhällsutveckling i stort. Arbetet med mänskliga rättigheter, att främja jämställdhet och jämlikhet är centralt.

Vi menar att folkhälsoarbetet måste vara tvärsektoriellt. Nya samverkansformer behöver utvecklas och framförallt – vi måste göra det tillsammans. Vi i Region Skåne tillsammans med våra skånska kommuner och idéburen sektor. Det är bara tillsammans som vi kan skapa ett hållbart Skåne.

Därför är det oerhört viktigt att fortsätta stödja idéburna organisationer så att de kan fortsätta bedriva sitt viktiga arbete för att förebygga ohälsa och bibehålla hög livskvalitet i Skåne. Organisationer som alla på olika sätt arbetar för en jämlik hälsa.

Vi vill fortsätta att lyfta de goda intiativ som växer fram ute i kommunerna. Ett sätt är genom att stötta lokala folkhälsoprojekt och samverkansprocesser. Vi ser det som mycket viktigt att fortsätta med de prioriterade områdena barn och ungas hälsa, psykisk hälsa och jämlik hälsa.

Behovet av ett stärkt folkhälsoarbete ökar

Samtidigt som vi har initierat en mängd insatser ser vi att behovet av ett stärkt folkhälsoarbete ökar. Vi står inför stora utmaningar när det gäller barn och ungas psykiska hälsa. Det är därför viktigt att fortsätta vårt arbete med att möta upp de oroväckande resultat från Folkhälsorapport barn och unga. Vi har kallat det Kraftsamling Ungas Framtid och det har innefattat en bred samverkan och innovativa former. Ungas egna röster har getts en central plats för att hitta rätt väg framåt. Arbetet med barn & ungas hälsa är angeläget att fortsätta prioritera under 2018.

Skåne Lyfter är ett annat gott exempel på en aktiv samverkan med andra samhällsaktörer för att gemensamt stärka det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Evenemanget gjorde en paus i år men glädjande nog återkommer under nästa år. Likaså återkommer Skåneveckan för psykisk hälsa, som i år blev inget annat än succé.

Det är tillsammans som vi fortsätter arbetet för stärkt livskvalitét och framtidstro i Skåne!