Budgetdebatt: Ida Nilsson om folkhälsa

Ida Nilsson, ordförande i folkhälsoberedningen, höll under budgetfullmäktige ett tal om vikten av att folkhälsoarbetet ska genomlysa hela Region Skånes verksamhet. budgetfullmäktige. ”Hälsofrämjande arbete ska vara en självklar del i Region Skånes arbete. Det är därför nödvändigt att lyfta fram och främja de faktorer som förbättrar människors hälsa.”

Region Skånes uppdrag är att främja hälsa, miljö och hållbar tillväxt, tillhandahålla god hälso- och sjukvård, bra kommunikationer och i samverkan med andra aktörer skapa gynnsamma förutsättningar för näringsliv och kulturliv. Region Skånes ansvar och arbete ska bidra till att förverkliga visionen Skåne – livskvalitet i världsklass och få områden är väl så avgörande för livskvaliteten som folkhälsa.

Vi vill att folkhälsoarbetet ska genomlysa hela Region Skånes verksamhet. Hälsofrämjande arbete ska vara en självklar del i Region Skånes arbete. Det är därför nödvändigt att lyfta fram och främja de faktorer som förbättrar människors hälsa.

Vi vet att tidiga insatser och förebyggande satsningar ofta ger bäst resultat. Det är av stor vikt att stärka arbetet med att främja barn och ungas hälsa. För att på lång sikt få nöjda och friska medborgare. Senare i höst kommer resultaten av vår enkät riktad till barn och unga att presenteras. Där får vi veta hur vår unga befolkning mår. Vi vet sedan tidigare att den psykiska ohälsan är ett alarmerande problem och det är viktigt med fortsatta insatser för att på olika sätt främja en psykisk hälsa hos alla våra medborgare.

Jämlik hälsa är en förutsättning för att Skåne ska fortsätta att utvecklas i en positiv riktning. Vi vill att Region Skåne ska arbeta för att skapa förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. Faktorer som sysselsättning, utbildning, bostäder, tillit, jämlikhet, sociala nätverk, jämställdhet, kultur samt miljö- och klimatfrågor har stor betydelse för befolkningens hälsa. Folkhälsoarbetet måste därför vara tvärsektoriellt och nya samverkansformer behöver utvecklas.

Vi vill att Region Skåne ska arbeta aktivt tillsammans med andra aktörer i Skåne utifrån en gemensam målbild och gemensamma prioriteringar för att på olika sätt stärka befolkningens hälsa. Samverkan med andra samhällsaktörer såsom idéburen sektor och arbetsmarknadens parter är av stor vikt för att gemensamt ta sig an Skånes sociala och hälsomässiga utmaningar. Det är bara tillsammans som vi kan arbeta för en stärkt folkhälsa i Skåne.

Överenskommelsen mellan Region Skåne och idéburna sektorn i Skåne är en grund för att utveckla nya samhällsmetoder och sociala innovationer. På så sätt kan vi utveckla ett mer hälsofrämjande samhälle. Exempel på detta är framtagandet av ett Regionalt Idrottspolitiskt Program, som kan bidra till att fler ser idrottsrörelsen som en viktig del inte bara för psykiskt och fysiskt välmående utan också för hela samhällets utveckling.

Den biologiska mångfaldens betydelse för folkhälsa och en god livsmiljö behöver synliggöras. En god livsmiljö i Skåne kräver att vi förändrar vårt beteende och anammar hållbara livsmönster för folkhälsan och för framtida biologiska mångfald. Vi vill att Region Skåne ska gå före i arbetet med en giftfri miljö och utreda möjligheterna för ett klimatpolitiskt ramverk.

Folkhälsoarbete bidrar till långsiktigt positiva effekter på befolkningens hälsa och stärker social hållbarhet. Med ett socialt investeringsperspektiv förenar vi sociala och ekonomiska mål. Det handlar om att bygga ett långsiktigt stabilt samhälle med fokus på jämlikhet och demokrati.