Den största miljöbudgeten i historien blir ännu större

I regeringens vårbudget satsas en halv miljard kronor ytterligare på klimatet. De största satsningarna är ett kraftigt utökat stöd till biogas och ännu mera medel till fler solceller på taken. Med Miljöpartiet i regering har stödet till solceller 20-dubblats jämfört med när Alliansen styrde. Sveriges ekonomi går starkt, sysselsättningen är rekordhög och arbetslösheten sjunker.
Klimatet kan inte vänta. Vi har fortfarande en chans att vända utvecklingen. Men det handlar om nu. När regeringen nu går fram med den sista vårbudgeten för mandatperioden innebär det nya steg mot ett fossilfritt Sverige.

Med Miljöpartiet i regering har Sverige fått en tuffare klimatpolitik och tagit stora kliv för att nå klimatmålen. I höstas presenterade vi den största miljöbudgeten någonsin med rekordmånga satsningar på klimatet och miljön. Efter fyra år i regering har Miljöpartiet sett till att Sverige infört världens mest ambitiösa klimatlag, tagit internationellt ledarskap för att haven ska bli renare, ändrat riktning så att industrin går mot ett mer hållbart håll, gjort så att vi kan resa mer fossilfritt, att fler väljer att pryda sina tak med solceller och fler kan välja cykeln framför bilen efter vår hyllade elcykelpremin. Listan kan göras lång men än har vi jobb kvar att göra.

– Det är positivt att den rödgröna regeringen satsar på välfärden före skattesänkningar, säger regionråd Anders Åkesson (MP).

regeringens vårbudget satsar vi ännu mer på miljön och klimatet. Vi ökar takten för den förnybara energin och satsar nu totalt över en miljard kronor under 2018 på att både privatpersoner och företag ska kunna installera solceller på sina tak. Det innebär att stödet till solceller nästan 20-dubblats under vår regering jämfört med hur det såg ut när Alliansen styrde. Vi utökar elfordonspremien att gälla även eldrivna utombordsmotorer för båtar. Vi mer än fyrdubblar stödet till svensk biogas redan i år. Som förnybar energikälla med mycket hög miljöprestanda är biogasen en viktig pusselbit i den gröna omställningen.

– Det är en grön budget som pekar på hållbarhet. Både när det gäller klimatet och i våra egna personliga liv, säger regionråd Dolores Öhman (MP).
I det gröna samhällsbygget är det inte bara planeten som ska må bra utan även människorna som lever på den. Människor ska ha jobb att gå till. Vi ser till att kommuner får mer resurser för att öka bostadsbyggandet, stärker tryggheten för äldre och får in mer personal i vården. Vi lägger även stora resurser på att våra ungdomar, som är vårt framtidshopp, ska ha det bra och få möjlighet att sommarjobba, gå på fritids även på sommarlovet och kunna ägna sig åt mer idrott. Saker som ger mening och skapar välmående.

Klimatet kan inte vänta
Det går bra för Sverige. Vi har en stark ekonomi och en stadigt sjunkande arbetslöshet. Det är många som vill få det att framstå på ett annat sätt och måla verkligheten i mörka nyanser, ställa grupper mot varandra och spä på känslor av rädsla och otrygghet. Vi är stolta över vårt Sverige som de senaste åren tagit solidariskt ansvar och tagit emot många människor på flykt samtidigt som vi sett  en kvarts miljon fler människor i jobb, ökat skolresultaten och framför allt tagit stora kliv och infört historiska reformer för att vi ska kunna nå klimatmålen innan det är för sent. För klimatet kan inte vänta. Vi måste öka takten NU.

Per Bolund, biträdande finansminister (MP)
Anders Åkesson, regionråd (MP) Skåne
Mätta Ivarsson, regionråd (MP) Skåne