Ett hundratal miljöpartister laddar inför valet i Eslöv

Med knappt ett år kvar till valet samlas ett hundratal miljöpartister i Eslöv helgen den 23-34 september. Det är ett forum för debatt och diskussion för såväl politiker som medlemmar från kommuner och regionen. Gröna inspirationsdagar i Medborgarhuset arrangeras av Miljöpartiet Skåne.

– Med mindre än ett år kvar till valdagen är Gröna inspirationsdagar en viktig upptakt inför valet. Det här är ett tillfälle för skånska miljöpartister att tillsammans utbyta erfarenheter, planera inför valet och inspireras, säger Fredrik Hanell, ordförande i Miljöpartiet i Skåne.

Några av programpunkterna:

• På lördagen klockan 11.00 håller utbildningsminister och språkrör Gustav Fridolin ett seminarium om skolan. Titeln är ”Så satsar vi på en jämlik skola där ingen lämnas efter”. Journalister får även möjlighet till individuella intervjuer med Fridolin. Se nedan.
  • Dolores Öhman, regionråd från Hässleholm och ordförande i beredningen för e-hälsa pratar på temat ”Så moderniserar vi hälso- och sjukvården.” Genom digitaliseringen förväntar vi oss bättre kvalitet patientsäkerhet och tillgänglighet.
  • Miljöpartiets partisekreterare Amanda Lind håller i ett seminarium om valupptakt och valfokus 2018 tillsammans med kommunikationschef Henrik Karlsson Svensson.
  • Maria Ferm, gruppledare i riksdagen och talesperson för migration och allas lika rätt håller seminarium om ”Migration och etablering”.
  • EU-parlamentarikern Linnea Engström håller ett seminarium om ”Klimaträttvisa – vägen framåt efter parisavtalet.” Linnea arbetar med den första rapporten någonsin om klimaträttvisa och feminism i EU-systemet, samt gender koordinator i miljöutskottet. Hon håller också ett seminarium med titeln ”Feminismpepp!” som handlar om hur politiker bemöter härskartekniker och hur man bemöter påhopp.
  • Nils Karlsson, kommunalråd i Malmö håller en inspirationsföreläsning om att nå ut som kommunpolitiker.
  • Det blir även ett seminarium arbete kring ungdomars psykiska hälsa. Det handlar om samarbetet kring PART, Preventivt arbete tillsammans och som berör barn i Helsingborg, Landskrona och Region Skåne. Regionråd Anders Åkesson med ansvar för primärvård, psykiatri och tandvård är en av deltagarna i samtalet.

För fullständigt program klicka här.

Prisutdelning till uppsats om hållbarhet
För andra året delas MP Skånes Hållbarhetspris ut, till en uppsats som inspirerar till hållbara lösningar för att Skåne och världen ska uppnå något av de 17 globala målen för hållbar utveckling. Vem som vinner priset på 7 500 kronor avslöjas på lördag eftermiddag. I år kom nio bidrag in till tävlingen.