Höstens val är livsviktigt för framtida generationer

Höstens val är viktigt för då har vi gemensamt möjlighet att påverka vår gemensamma framtid i Skåne, Sverige och globalt.

Det står klart för oss att det finns partier som nästan helt bortser från att klimatförändringarna redan påverkar miljontals människor över hela världen.

Allt fler tvingas fly på grund av krig och konflikter i resursbristens spår. Havsbottnar och korallrev dör, vår konsumtion blir till berg av elektronikskrot, skogar skövlas, våra gemensamma resurser överutnyttjas och den biologiska mångfalden utarmas.

Märkligt nog är det samma partier som tror att välfärden kan fortsätta effektiviseras och att det finns stora dynamiska effekter med skattesänkningar för personer som har inkomster över den statliga brytpunkten för skatt.

Det är dock uppenbart att dessa imaginära dynamiska effekter inte ska komma alla tillgodo, speciellt inte de personer som har sin födelseort utanför vårt gemensamma land. Vår gemensamma värld bygger vi tillsammans.

De senaste fyra åren har den nationella miljöbudgeten ökat med 110 procent och beslut om att Sverige ska 2040 ha 100 procent förnybar elproduktion. Detta är några av de resultat som Miljöpartiet drivit på.

Tillsammans för att hålla ihop samhället
Under de senaste mandatperioden har Miljöpartiet medverkat till stora nationella satsningar på såväl skola som vård. Samtidigt ser vi att vår gemensamma välfärd sviktar. Tillgängligheten till vården brister, unga får vänta på stöd och behandling vid psykisk ohälsa, som äldre hamnar man mellan stolarna när man ska få omsorg och antalet lärare behöver bli än fler i våra gemensamma skolor. För att klara framtidens utmaningar så krävs att vi fortsätter arbeta tillsammans för att hålla ihop vårt samhälle.

Höstens val är på alla nivåer livsviktigt för framtida generationer och vi är övertygade om att vi är många som ser detta. Vi hoppas därför att du hör av dig till oss så kan vi träffas över en fika vid ditt köksbord eller på din arbetsplats. Vi tar med fika.

I bästa fall, med gemensamma krafter, kan vi få med någon företrädare från något av de partier som ser en annan utveckling av vårt gemensamma land. Då kanske det blir dynamik som verkligen kan leda någonstans.

Texten är en debattartikel som publicerades i Kristianstadsbladet 28 maj, 2018, undertecknad av riksdagskandidaten Anders Åkesson och Helena Winter, ordförande MP Kristianstad.

Vill du träffa Anders och Helena? Hör av dig på anders.akesson@mp.se och/eller helena.winter@mp.se