Ingen tidtabell för nya dubbeldäckartåg

Den styrande Alliansen i Region Skåne vill försena införandet av nya dubbeldäckartåg mellan Helsingborg och Köpenhamn på oviss framtid. Istället vill styret satsa på gamla uttjänta Öresundståg från Danmark. Miljöpartiet ser förslaget som ett oerhört haveri från Alliansens sida.
– Det här är ett fullständigt fiasko från Alliansens sida. Priset får alla de helsingborgare och skåningar som är beroende av en välfungerande kollektivtrafik betala. Pendlarna får fortsätta trängas i överfulla tåg under rusningstrafiken, säger Kami Petersen (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Han fortsätter:

– Alla analyser säger samma sak. Nuvarande Öresundståg rymmer inte tillräckligt med passagerare. De är redan fulla mellan Helsingborg och Malmö/Lund och vidare mot Köpenhamn. Skånetrafiken själva tror att resandet kommer återhämta sig när pandemin väl är över. Det är skamligt att styret då låter hela projektet spåra ut på det här sättet.

Enligt förslaget som ska upp på kollektivtrafiknämndens sammanträde nästa onsdag föreslås investeringen i nya dubbeldäckartåg, det som kallas System 3, att lyftas ut ur Region Skånes nuvarande investeringsplan. Istället vill styret utreda behovet en gång till och i bästa fall köpa nya tåg bortåt 2027. Som kompensation tänker Alliansen köpa in begagnade Öresundståg för 400 miljoner kronor 2022-2023.

– Jag undrar om Alliansen ens vill att folk ska åka kollektivt. Istället för att köpa in toppmoderna dubbeldäckartåg som kan ta bort trängseln i rusningstrafik vill styret lägga 400 miljoner kronor på gamla uttjänta Öresundståg från Danmark, som vi vet är i dåligt skick och som inte rymmer tillräckligt många passagerare, säger Kami Petersen.

Miljöpartiet kräver att styret nu lägger alla kort på bordet och öppet redovisar alla handlingar och kalkyler som gjorts.

– Skattebetalarna behöver få veta hur mycket som Alliansen nu slänger i sjön när de stoppar den här investeringen. Vi vet att Skånetrafiken redan haft konsultkostnader på minst 23 miljoner kronor. Till det kommer alla de arbetstimmar Skånetrafiken själva lagt ner på att köpa in de nya tågen. Så här lättvindigt går det inte att hantera pengar som skulle kunna gå till en bättre kollektivtrafik, säger Kami Petersen.

Nyligen underkändes Skånetrafikens upphandling av nya tåg till System 3 av förvaltningsrätten. I domen, som kom den 2 december, konstateras att Region Skåne bröt mot lagen i sättet upphandlingen gick till.

Enligt upphandlingen skulle de nya dubbeldäckartågen ha 801 sittplatser, att jämföra med 687 sittplatser på dagens Öresundståg. Miljöpartiet har hela tiden tyckt att skillnaden är för liten och istället velat att regionen upphandlat tåg med över 1000 sittplatser.

– Detta har utretts på längden och tvären. Det enda omtag som behövs är att bums bjuda in alla som snabbt kan tillhandahålla rymliga tåg att lämna prisförslag så att vi kan resa hållbart i Skåne, säger Kami Petersen.

Läs handlingarna i ärendet här: