Från talarstolen – Ida Nilssons anförande om folkhälsoarbetet i Region Skåne

Läs Ida Nilssons tal om Region Skånes arbete med folkhälsa i budgetfullmäktige den 27/10.
Tack ordförande. Ledamöter, åhörare, press.

Vad vore Region Skåne utan folkhälsa?

Folkhälsoarbetet är långsiktigt och utförs på många områden i regionens verksamhet. Det handlar om allt från hållbar utveckling, att skapa förutsättningar för befolkningens hälsa och livsvillkor, till att arbeta för en jämlik och hälsofrämjande sjukvård.

Vi vill arbeta för att minska den ojämlika hälsan och öka den generella hälsan. För att uppnå en god hälsa behöver vi påverka orsakerna till varför vi blir sjuka. Genom att utveckla det förebyggande hälsoarbetet och investera i människors hälsa i ett tidigt skede sparar samhället stora utgifter på lång sikt. Att ge barn och unga en bra start i livet är utifrån ett livsloppsperspektiv en social investering. Det kan bidra till en bättre och mer jämlik hälsa i Skåne. Här fyller till exempel våra Familjecentraler en viktig funktion.

Arbetet med mänskliga rättigheter utgör en viktig del i strävan efter att uppnå en jämlik hälsa, framtidstro och livskvalitet. För att lyckas behöver vi utmana rådande normer och attityder. Och synliggöra hur ojämställdhet och ojämlikhet skapas. Andra betydelsefulla områden som bör vara i fokus 2016 är arbetet med att främja fysisk aktivitet, förebygga missbruk och motverka psykisk ohälsa.

Vi vill utveckla ett idrottspolitiskt program tillsammans med Skåneidrotten. För att stimulera en hälsofrämjande utveckling genom fysisk aktivitet och delaktighet. Det är ett gott exempel på hur Region Skåne kan utveckla sitt samarbete med den idéburna och den ideella sektorn.

Vi vill att Region Skåne fortsätter sitt arbete med att minska riskbruk och missbruk av alkohol. Bland annat genom att ytterligare stärka primärvårdens arbete på området. Ett samlat skånskt arbete för att minska drogmissbruket bör startas med ett speciellt fokus på unga. Tobacco Endgame 2025, för ett rökfritt Sverige, är en utmaning vi bör anta.

Som en del i att möta den kritiska utvecklingen av psykisk ohälsa hos unga bör regionen ta initiativ till en ökad samverkan med elevhälsan. Och dessutom bidra till att skolhälsovården får en ökad kunskap om suicidprevention.

Vi vill fortsätta att stimulera utvecklingen av lokala folkhälsoinsatser. Där samverkan med kommunerna och andra aktörer är i fokus. Det miljörelaterade folkhälsoarbetet och hälsofrämjande samhällsplanering bör också fortsätta att utvecklas. Folkhälsoarbetet syr ihop de tre målen om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.

Skåne Lyfter är ett exempel som synliggör konkreta lokala och regionala utvecklingssatsningar. Det är en betydelsefull del i vårt demokratiansvar. Genom samverkan, kunskapsutveckling och kunskapsspridning vill vi fortsätta stödja beslutsfattare, samverkanspartners och andra samhällsaktörer i det gemensamma arbetet för en god hälsa och livskvalitet på lika villkor i Skåne.

Jag yrkar bifall till det rödgröna styrets reviderade budgetförslag.