Konstrundan på Österlen riskerar bli gruvrunda – MP kräver att borrningarna stoppas NU

Miljöpartiet i Region Skåne kräver att alla planer på gruvor på Österlen stoppas – särskilt med tanke på att borrningarna ska ske i alunskiffer som ökar risken för miljöförstöringar.

När alunskiffer bryts sönder bildas svavelsyra som frigör ett stort antal tungmetaller och radioaktiva ämnen med risk att vattendrag, grundvatten och hela markområden förgiftas under lång tid.

Miljöpartiet har i riksdagen drivit frågan om en hållbar gruvnäring, där större hänsyn tas till boende, naturen och miljön. Viktiga mineraler ska brytas där så är lämpligt, inte i områden med alunskiffer där riskerna för miljöförstöring är extra höga.

Miljöpartiet vill se ett generellt förbud mot mineralbrytning i alunskiffer. Det skulle ge ett långsiktigt och hållbart skydd både för miljön och naturen. Ett förbud skulle en gång för alla stoppa planerna på mineralbrytning på Österlen.

Den gröna omställningen är viktig – men den kan inte ske på bekostnad av naturen. Genom ny teknik kan vanadin, som man nu letar efter på Österlen, istället utvinnas ur befintliga slagghögar. Enligt SGU lämnas runt 4000 ton vanadin i slaggen från svenska stålverk varje år. Det motsvarar mer än en tredje del av EU:s behov per år.

Företaget Scandivanadium som vill genomföra provborrningarna har gjort beräkningar om att enorma mängder ska utvinnas från Österlen. Det ringer därför ännu större varningsklocker kring vad för inverkan borrningarna kan få på Österlen där flera nu hoppas på ökat stöd för att värna landskapet. Ett nätverk har bildats med namn vetoNu där alla oberoende av politisk färg kan engagera sig, skriva under namnlistor, och läsa på om vilka konsekvenser gruvnäring på Österlen kan orsaka.

Miljöpartiet de Gröna i Skåne arbetar för att gruvorna ska stoppas, och hoppas att det är fler som vill vara med och värna miljön på Österlen.

Kontaktperson för Miljöpartiet de Gröna i Skåne i gruvfrågan är:

Thomas Hansson, ledamot i regionala utvecklingsnämnden, telefon 0709 – 47 26 77

Mätta Ivarsson, gruppledare i regionfullmäktige, telefon 0725 – 52 51 08