”Kultur är en livsnödvändighet”

Utmaningarna för samhället i stort är stora och ska dessa bli till ”möjligheter” krävs åtgärder. Skåne behöver utvecklas och därför får denna fråga inte marginaliseras. I en regional utveckling är det självklart att det ska finnas ett starkt konst- och kulturfokus. Läs Yngve Petersons tal från budgetfullmäktige. Han är 1:e vice ordförande i Region Skånes kulturnämnd.
Region Skåne har under långt tid haft ett framgångsrikt arbete inom konst och kultur. Det nationella och många regioner tittar, och ibland avundsjukt, på hur Region Skåne har jobbat med dessa frågor. Vi har på många områden varit ett föredöme. Senaste exemplet är inom Gestaltat Livsmiljö en satsning på en regional nod som ska stärka Skånes 33 kommuners stads- och samhällsutveckling.

När nu kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke har levererat den största statliga kulturbudgeten någonsin känns det tråkigt att det finns så många partier som vill minska på Region Skånes kulturbudget.

Genom samverkansmodellen fördelar staten de nationella resurserna till regionerna. Dessa resurser kommer att fördelas utifrån hur mycket regionerna satsar. Satsar en region mindre minskar de statliga resurserna och satsar regionen mer ökar statens resurser till regionen.

Kulturnämnden har ett övergripande uppdrag att göra kulturen tillgänglig för alla. Detta är ett mål som Kulturnämnden tar på fullt allvar. Därför behövs det åtgärder för att initiera och stötta alla Skånes 33 kommuner. Till detta krävs det resurser.

Dessutom ska vi komma ihåg att kommunernas totala resurser är större än Region Skånes totala kulturresurser. Därför kan en neddragning av Region Skånes kulturresurser smitta av sig på kommunernas kultursatsningar.

Kultur behövs för hållbarhet
Jag tror att konst och kultur är en nödvändighet om vi vill skapa ett samhälle som är långsiktigt hållbart. Som sagt vi står inför många utmaningar och ska vi kunna hantera dessa krävs det nytänkande och kreativitet.

Kreativitet är en förmåga att söka, upptäcka och utnyttja oväntade likheter och samband mellan fenomen, aspekter, upplevelser och skeenden. Det handlar om ett särskilt sätt att tänka, tolka och angripa problem och utmaningar. Kultur och kulturella upplevelser ökar individers iakttagelseförmåga, förmåga till symboltänkande och fantasi, vilket är en förutsättning för det vi kallar kreativitet.

Kulturen kan öppna våra sinnen, vidga våra tankar och utmana det som är. Men öppna sinnen, vidgade perspektiv och utmaning av det etablerade är lika viktigt för samhället i stort, som för alla människor och alla verksamheter.

Kultur är ingen lyxvara. Det är i själva verket en livsnödvändighet. Kultur är en slags odling av världen, odling av mänskliga relationer, bildande av meningsfulla samhällen. Detta är något som kultur har potential att leverera, men ingen revisor kan beräkna dess värde. Därför är det omöjligt att mäta dess direkta ekonomiska effekt.

Kultur öppnar sinnen
I länder där människor har det som svårast – av fattigdom, svält och våld – där verkar kultur ha den starkaste positionen. Man sjunger, man dansar, man skapar… Kultur kan vara – och är ofta – provocerande.

Dess uppgift är, menar jag, att öppna våra sinnen, vidga våra tankar och utmana det som är. Den kan också hela och ena. Vilket vi behöver allt mer. Kulturens plats i samhället behöver stärkas – för att den är viktig för oss alla och vår gemensamma framtid.

Sjukvården har kanske de största utmaningarna. För att klara dessa kommer inflödet till sjukvården minskas och då kommer det att behövas mer konst och kultur.

Tyvärr har alliansen och Sverigedemokraterna ännu en gång stora besparingar på regional utveckling och kultur. Jag har respekt för dessa åsikter. Jag har dock en liten undring, ”Varför dessa stora resursneddragningar”.

Är det för att rädda Region Skånes budget i sin helhet eller är det för att regional utveckling och konst och kultur inte är prioriterat?