Love trumps hate

Ordförande Emil Samnegårds tankar efter presidentvalet i USA

Det är med en stor känsla av oro som det amerikanska valresultatet sjunker in. Vinnaren, Donald Trump, har bedrivit en valkampanj full av hat. Fokus i media har till stor del handlat om huruvida Trump förgripit sig på kvinnor eller ej. Trump själv hävdar att ingen respekterar kvinnor mer än honom. Samtidigt slår han ifrån sig anklagelserna genom att säga att han inte skulle förgripa sig på så fula kvinnor. Om väldens mäktigaste man säger så, då måste vi bli fler som aktivt tar strid för ett jämställt samhälle.

Donald Trump hävdar att klimatförändringarna är ett påhitt av kineserna. 97 procent av forskarvärlden är eniga om att mänskligheten orsakar den globala uppvärmningen. I elfte timmen har även politiken genom Parisavtalet börjat visa nödvändigt ledarskap. Experterna säger att vi måste agera nu. De gröna entreprenörerna runt om i världen är på väg fram med smarta lösningar som både kan rädda klimat och skapa nya jobb. Mer oljeborrning, fracking m.m. slår inte bara undan bena för dem, utan riskerar förutsättningarna för hela mänskligheten. Höjda havsnivåer, översvämningar, bränder och torka kommer driva människor på flykt. Vattenbrist och matbrist har flera gånger i historien lett till krig. Då presidenten i vita huset är klimatförnekare så måste vi bli fler som aktivt agerar för en hållbar värld.

Donald Trumps tydligaste politiska åtgärd för att skapa det Amerika han drömmer om är att bygga en mur. Trump har ställt människor emot varandra, anklagat stora grupper av befolkningen för att vara kriminella och våldtäktsmän bara för att de har ett visst ursprung. I ”the land of the free” dit människor genom historien tagit sin tillflykt pga religiös förföljelse, vill den nyvalde presidenten förbjuda en av världens största religioner från tillträde. Donald Trump har lockat fram rädslan och hatet i samhället.

Vi som vill leva i ett samhälle som grundar sig på medmänsklighet, jämställdhet och tolerans, vi som tror på att vi blir starkare om vi samarbetar, vi som tar experternas varningar på allvar och vill lämna en välmående planet till kommande generationer, vi måste nu hjälpas åt. Vi måste visa att kärlek kan trumfa hat, att Love trumps hate.

Emil Samnegård, Ordförande för Miljöpartiet de gröna i Trelleborg