Mer än var tredje skånsk vårdcentral saknar psykolog

Mer än en tredjedel av de skånska vårdcentralerna saknar en anställd psykolog. Men trots att den psykiska ohälsan ökar valde Alliansstyret att inte säga ja till Miljöpartiets förslag om fler psykologer på de skånska vårdcentralerna på dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden.
De senaste åren har larmrapporterna om den ökande psykiska ohälsan i samhället duggat tätt. Idag lider runt 30 procent av de som söker vård via en vårdcentral av någon form av psykisk ohälsa.

För att göra det lättare för den som mår psykiskt dåligt att få hjälp i rätt tid har Miljöpartiet lagt en motion om att öka tillgången till psykologer på Skånes vårdcentraler. Målet är att patienterna på alla vårdcentraler i Region Skåne ska ha möjlighet att träffa en psykolog på sin egen vårdcentral. Men när ärendet var uppe i hälso- och sjukvårdsnämnden idag onsdag stödde Alliansen som styr Region Skåne inte förslaget.

– Jag har svårt att förstå varför Alliansen inte tar den psykiska ohälsan på större allvar. Skälet som angavs var att det är upp till vårdcentralerna själva att besluta vilka yrkesgrupper de vill anställa. Men så går det inte att resonera. Eftersom vårdcentralerna har primärvårdsansvaret för vuxenpsykiatrin borde det vara lika självklart att de har psykologer anställda som att de har läkare och sjuksköterskor, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Primärvården i Skåne har idag ansvar för vuxna patienter som till exempel lider av lindriga till medelsvåra ångesttillstånd, lindriga till måttliga depressioner, post-traumatiskt stressyndrom och svårare kriser. Vårdcentralerna ansvarar också för att behandla bland annat utmattningssyndrom och vissa tvångssyndrom hos vuxna.

Men enligt Region Skånes egen statistik hade endast 100 av Skånes 156 vårdcentraler registrerade besök hos en psykolog förra året. Det framkommer i Alliansens svar till motionen.

– Det är inte rimligt att vården ser så olika på olika vårdcentraler. Det finns vårdcentraler som gör ett fantastiskt jobb och satsar på fler psykologer, men att en tredjedel av de skånska vårdcentralerna inte har en psykolog är helt oacceptabelt, säger Mätta Ivarsson.

Erfarenheter från försök på vårdcentraler både i Skåne och i andra delar av Sverige visar på att fler psykologer leder till bättre diagnoser, mindre medicinering av patienter och även en bättre arbetsmiljö. Här är till exempel vårdcentralen i Gustavsberg utanför Stockholm en föregångare, men också vårdcentralerna i Dalby och Tåbelund i Skåne har kommit långt i detta arbete.

– Av erfarenhet vet vi att vården blir mycket bättre när olika yrkesgrupper, som psykologer, kuratorer, läkare och sjuksköterskor, arbetar tillsammans i team. Det här tänket finns redan på flera vårdcentraler, men behöver spridas över hela Skåne. Det är bara att beklaga att Alliansen inte ser vikten för både patienter och personal av att satsa på fler psykologer, säger Lena Östholm Munkberg, ersättare för Miljöpartiet i primärvårdsnämnden i Region Skåne.

Ärendet avgörs slutligen av regionfullmäktige.

Läs vår motion här: https://www.mynewsdesk.com/se/miljoepartiet-de-groena-i-skaane/documents/motion-fler-psykologer-paa-vaardcentralerna-95564

Läs svaret på motionen här: https://www.mynewsdesk.com/se/miljoepartiet-de-groena-i-skaane/documents/svar-paa-motion-fler-psykologer-paa-vaardcentralerna-95565