Miljöpartiet beklagar provborrningarna i Lyby

Företaget Scandivanadium har fått klartecken av Hörby kommun att sätta igång provborrningarna efter vanadin i Lyby. Miljöpartiet beklagar att lagstiftningen i princip gör det omöjligt att stoppa tillståndet för provborrningarna.
 Det här visar hur viktigt det är med en ny lagstiftning som inte bara ser till gruvbolagens intressen. Utifrån lagstiftningen var det ett väntat beslut, men desto viktigare att lagen skrivs om, säger Thomas Hansson, vice gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i regionala utvecklingsnämnden.

– Enligt företagets prospekt är det väldigt stora områden som kommer att påverkas av en framtida mineralbrytning. Provborrningarna är första steget, men nu måste vi gemensamt se till att det inte blir några gruvor, säger Thomas Hansson.

Även Miljöpartiet i Hörby är starkt emot den planerade mineralbrytningen.

– Det här skapar en oro hos väldigt många i Hörby. Det är beklagligt att viktig åkermark som vi måste vara rädda om istället ska användas till mineralbrytning, som riskerar att förstöra både grundvattnet och omgivningarna, säger Anette Börjesson, ordförande för Miljöpartiet i Hörby.

Region Skåne har tidigare skrivit brev till regeringen med krav på att markägare ska få ett veto mot mineralbrytning. Miljöpartiet krävde då ännu skarpare formuleringar och även ett totalförbud mot mineralbrytning i alunskiffer. En utredning om hur regelverket vid utvinning ur alunskiffer kan skärpas ska enligt regeringsöverenskommelsen tillsättas under mandatperioden.

– Markägare måste ha rätt att säga nej, men precis som i Lyby räcker det med att en markägare säger ja för att ett helt område ska påverkas. Ett totalförbud skulle en gång för alla stoppa planerna på mineralbrytning på Österlen och i Hörby. De boende ska känna trygghet i kommunens översiktsplan och inte behöva oroa sig för sin försörjning och omgivning, säger Thomas Hansson.