MP:s budgetalternativ: Ingen höjning av biljettpriserna hos Skånetrafiken

Inga prishöjningar i kollektivtrafiken, en stor psykiatrisatsning och mer resurser till sjukvården. Det är några av satsningarna i Miljöpartiets budgetförslag för Region Skåne nästa år.

– Revorna i den skånska sjukvården blir allt synligare. Region Skåne är sämst i Sverige på ge cancervård i rätt tid. Köerna till barn- och ungdomspsykiatrin fortsätter vara långa. Medarbetarna går på knäna. Därför lägger vi en budget som kan vända trenden, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Sammanlagt får hälso- och sjukvården 4,7 miljarder kronor mer nästa år jämfört med 2023 med Miljöpartiets budgetförslag. En särskild satsning görs på psykiatrin, där 100 miljoner kronor satsas på ett psykiatrilyft.

– Region Skåne måste börja ta psykisk ohälsa på lika stort allvar som ett brutet ben eller ett dåligt hjärta. Därför satsar vi 100 miljoner extra på att korta köerna och se till att människor som mår psykiskt dåligt kan få snabb hjälp, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet satsar även på kollektivtrafiken i budgetförslaget. 60 miljoner kronor avsätts för att det inte ska bli några prishöjningar på Skånetrafikens bussar och tåg nästa år. Dessutom investeras i nya dubbeldäckartåg för att minska trängseln på de mest populära sträckorna.

– Efter årets prischock i kollektivtrafiken, då det borgerliga styret höjde priserna med upp till elva procent, är det inte läge att höja priserna ännu mer. Med vår budget blir det ingen prishöjning av biljettpriserna nästa år, säger Mätta Ivarsson.

Ytterligare en viktig satsning är på Skånes folkhögskolor. Regeringen har dragit ner på finansieringen av landets folkhögskolor. I Skåne har folkhögskolorna i år över 1000 färre deltagare än förra året. Viktiga utbildningar till bland annat undersköterska och medicinska sekreterare, som det råder brist på i Region Skåne, har lagts ner. Därför genomförs ett räddningspaket på 16 miljoner kronor i MP:s budgetförslag.

Den skånska hälso- och sjukvården har under många år varit underfinansierad och gått med stora underskott. Miljöpartiet har länge varit starkt kritiska till hur det borgerliga styret missköter sjukvårdens ekonomi. I årets budget medger det borgerliga styret tidigare års underfinansiering. Men för att finansiera sin budget åberopar det borgerliga styret på sammanlagt 8,6 miljarder kronor 2023 och 2024. I klartext betyder det att det borgerliga styret lånar pengar till sina satsningar.

– Det är en djupt oansvarig budget som det borgerliga styret lagt. De tar en springnota och skuldsätter Region Skåne under lång tid framöver. Vi lägger en budget där vi tar större ansvar här och nu, säger Mätta Ivarsson.

– Det behövs pengar för att korta köerna, förbättra för medarbetarna och se till att välfärden räddas. Därför är det orimligt att Region Skåne fortsätter att ha en av landets lägsta regionskatter och därför föreslår vi en skattehöjning, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela vårt budgetförslag här.