MP: Gör det avgiftsfritt att vaccinera sig mot HPV-viruset för alla unga vuxna

Utrota livmoderhalscancer en gång för alla. Miljöpartiet föreslår att Region Skåne gör en vaccinationssatsning mot HPV-viruset och tar bort avgiften för alla upp till och med 26 år.

Varje år dör runt 150 kvinnor av livmoderhalscancer i Sverige. Omkring 550 personer drabbas av sjukdomen, som nästan uteslutande orsakas av humant papillonvirus (HPV).

Vaccination mot HPV-viruset ingår numera i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn i Sverige. Både flickor och pojkar i årskurs fem erbjuds att vaccinera sig kostnadsfritt. För flickor har den möjligheten funnits sedan 2012 och för pojkar sedan hösten 2020.

Samtidigt finns det en grupp unga vuxna som inte omfattades av vaccinationerna som barn, eftersom de gick i högre årskurser än femman. För att helt kunna utrota livmoderhalscancer vill Miljöpartiet i Region Skåne att regionen slopar avgifterna för HPV-vaccinationer för alla upp till och med 26 år, så att unga vuxna som inte fick vaccinet som barn kan få det kostnadsfritt nu istället.

– Det här är ett förslag som kan rädda liv och därför hoppas vi på en bred uppslutning från alla partier. Att kunna vaccinera sig mot HPV-viruset ska inte vara en fråga om hur mycket pengar du har i plånboken, utan borde vara avgiftsfritt för alla upp till 26 år, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för MP i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

I ett initiativärende på torsdagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden föreslog MP att Region Skåne genomför en vaccinationssatsning för att nå unga kvinnor mellan 21 och 26 år som inte omfattades av vaccinationsprogrammet som barn. MP vill också att regionen utreder om en liknande satsning även behövs till unga män och tonårspojkar.

– Det finns goda möjligheter att helt utrota livsmoderhalscancer och minska andra former av cancer som HPV-viruset orsakar. Den kostnad det innebär för regionen att ta bort avgifterna tjänas in både på minskat mänskligt lidande och mindre vårdkostnader längre fram, säger Mätta Ivarsson.

Nyligen blev Region Stockholm först i landet med att besluta om avgiftsfritt HPV-vaccin för alla kvinnor upp till och med 26 år.

– Det finns ingen anledning att Region Skåne inte ska följa efter, men vi vill att kostnadsfriheten ska gälla alla, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela initiativärendet här: https://drive.google.com/file/d/1QI-VrZFX9r1E9KdZFZ48qHpTaiTHH7dH/view?usp=sharing.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden, telefon: 072 – 552 51 08 eller e-post matta.ivarsson@skane.se