Miljöpartister samlas i Eslöv för inspirationshelg

I helgen, 10-11 september, arrangerar Miljöpartiet Skåne Gröna inspirationsdagar i Medborgarhuset i Eslöv. På plats finns tre ministrar, tre riksdagsledamöter, en partisekreterare, en EU-parlamentariker, flera skånska politiker och 100-150 medlemmar för att ta del av 20-tal programpunkter.

Miljöpartiet Skåne har i år bytt namn på höstens årliga arrangemang, från Kommun- och regiondagar till Gröna Inspirationsdagar – forum för debatt och diskussion.

– Gröna inspirationsdagar är en av årets viktigaste händelser för grön politikutveckling i Skåne där distriktets medlemmar får tillfälle att samlas och diskutera aktuella frågor. Programmet innehåller många intressanta punkter, men en sak jag ser fram emot är kultur- och demokratiministers seminarium om ett Sverige som håller ihop, säger Fredrik Hanell, ordförande Miljöpartiet i Skåne.

Fredrik Hanell inleder tillsammans med regionrådet Anders Åkesson lördagens program. Under förmiddagen pratar sedan partisekreteraren Amanda Lind om det gröna samhällsbygget och miljöministern Karolina Skog om vad det innebär att se miljö som en utvecklingsfråga. Under lördagseftermiddagen håller Alice Bah Kuhnke i seminariet Ett Sverige som håller ihop. Utöver det finns flera valbara workshops och seminarier.

Lördagen avslutas med ett panelsamtal som är öppet för allmänheten: Kvinnorna och den politiska makten. I panelen finns Elin Gustafsson (S), kommunalråd i Lund, Pia Kinhult, under 2010-2014 regionstyrelsens ordförande för Moderaterna, numera Strategic Project Advisor för ESS och Ida Nilsson (MP), ordförande i folkhälsoberedningen, Region Skåne. Samtalet leds av Märta Stenevi (MP), kommunalråd i Malmö.

En nyhet för i år är att vi delar ut MP Skånes Hållbarhetspris, till en uppsats som inspirerar till hållbara lösningar för att Skåne och världen ska uppnå något av 17 globala målen för hållbar utveckling. Vem som vinner priset på 5 000 kronor avslöjas på lördag eftermiddag.

Söndagen inleds med frågan: Var står miljöpartiet idag? Riksdagsledamoten Rasmus Ling leder det seminariet. Även under söndagen finns det flera workshops och seminarier att välja på, bland annat pratar EU-parlamentarikern Bodil Valero om EU-migranter och etablering och riksdagsledamoten Elisabeth Knutsson om hållbar landsbygdsutveckling.

Helgen avslutas med att språkröret och utbildningsministern Gustav Fridolin talar.

Kontaktuppgifter:
Emma Fager Malmström, projektledare Gröna inspirationsdagar:
0727-34 45 45, emma.fager.malmstrom@mp.se
Jennie Larsson, pressansvarig: