MP kritiserar kraftigt höjda biljettpriser över Öresund

MP: Fel att kraftigt höja Skånetrafikens biljettpriser över Öresund

325 kronor mer i månaden. Så mycket höjs priset nästa år för den som köper ett pendlarkort till Köpenhamn. En 24-timmarsbiljett blir 30 kronor dyrare – en ökning med över 11 procent. Miljöpartiet är kritisk till de stora höjningar som genomförs nästa år.

Från den 1 januari blir det mycket dyrare att åka tåg över Öresundsbron. I snitt höjs priserna med över 10 procent.

En enkelbiljett blir 15 kronor dyrare och en 24-timmarsbiljett 30 kronor dyrare, oavsett var i Skåne resenären åker från. För den som åker från Malmö till Köpenhamn innebär det en höjning med över 11 procent.

För pendlare blir ökningen ännu större. Priset för ett 30-dagarskort höjs med 325 kronor, oavsett var i Skåne resenären åker från. För den som pendlar från Malmö innebär det en ökning med 11,48 procent – från dagens 2 395 kronor till 2 670 kronor.

Även i början av 2023 höjdes Skånetrafikens biljettpriser över bron kraftigt, se tabell här. Miljöpartiet avsatte 60 miljoner kronor i vårt budgetförslag för Region Skåne för 2024 just för att inte behöva höja biljettpriserna.

– Ännu en gång chockhöjs priserna i kollektivtrafiken. Den här gången drabbar det alla som åker tåg från Skåne till Köpenhamn. På två år har priset för att åka över dagen från Malmö till Köpenhamn ökat med 22 procent. Från Lund har biljettpriset höjts med nästan 18 procent. Det är inte rimligt, säger Louise Arndt, ledamot för Miljöpartiet i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Anledningen till den stora höjningen är enligt det borgerliga styret den ogynnsamma växelkursen. Miljöpartiet anser inte att det argumentet håller.

– Visst påverkar växelkursen biljettpriserna, men när det blir så här stora höjningar måste de styrande politikerna i Region Skåne ta ansvar och ha en diskussion med danskarna om prissättningen. Det säger sig självt att så här stora prisökningar inte är acceptabelt, säger Louise Arndt.

– Alla pratar sig varma om Öresundsintegrationen, men när det väl kommer till verklig handling duckar de borgerliga politikerna. Hur tänker sig regionstyret att Öresundsintegrationen ska öka när det blir mycket dyrare att resa fram och tillbaka med tåg över Öresundsbron? säger Louise Arndt.

 

 

Relaterade nyheter

Skåne, 8 mars 2024

Miljöpartiet föreslår pristak hos Skånetrafiken

Skåne, 24 januari 2024

Debattartikel: ”Den skånska infrastrukturen kommer aldrig fungera i ett krisscenario om den inte ens fungerar i ett normalläge”

Skåne, 1 februari 2023

Idag chockhöjs Skånetrafikens biljettpriser

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter