MP riktar hård kritik mot beslutet att stänga barnmottagningen i Trelleborg

Idag har de styrande partierna i Region Skåne beslutat att stänga barn- och ungdomsmedicinmottagningen i Trelleborg. Miljöpartiet riktar hård kritik mot beslutet.

– För Miljöpartiet är det självklart att det ska finnas en barn- och ungdomsmedicinmottagning i Trelleborg, säger Maria Wilhelms, ledamot för Miljöpartiet i Trelleborgs lasaretts sjukhusstyrelse.

Barn- och ungdomsmedicinmottagningen i Trelleborg ligger på lasarettsområdet i Trelleborg, men tillhör organisatoriskt Ystads lasarett. Idag fattade Tidöpartierna i Ystads sjukhusstyrelse beslutet att lägga ner verksamheten i Trelleborg. Istället ska patienterna hänvisas till barn- och ungdomsmedicinmottagningen i Ystad.

Miljöpartiet riktar hård kritik mot beslutet och vill rädda kvar mottagningen i Trelleborg. Tidigare har både personalen i Trelleborg, Trelleborgs kommun och Vårdförbundet kritiserat beslutet.

– Jag reagerar starkt på det här beslutet. Det är inte rimligt att barn och ungdomar i Trelleborg, Vellinge och Svedala ska behöva åka bil i en timme eller mer, eller sitta på en buss ännu längre, för att få vård. Självklart ska mottagningen finnas kvar i Trelleborg, säger Maria Wilhelms.

Åtgärden beräknas spara 7,5 miljoner kronor, bland annat genom minskat behov av personal.

– Nu ser vi konsekvenserna av den politik som de borgerliga partierna driver i Region Skåne. Sjukvården har under lång tid snålfinansierats. Nu kommer barn och ungdomar i sydvästra Skåne få sämre tillgång till nödvändig vård, säger Thomas Hansson, ersättare för Miljöpartiet i Ystads sjukhusstyrelse.

Läs beslutsunderlaget här.