Miljardsatsning på ny typ av tåg i Skåne

Miljardsatsning på ny typ av tåg i Skåne

Nya dubbeldäckartåg kan köra sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn år 2020. Det är förhoppningen när regionstyrelsen nu klubbat igenom en tåginvestering på 1,8 miljarder.

– Vi vill att kollektivtrafiken ska ta marknadsandelar från biltrafiken, sade regionrådet Anders Åkesson (MP) då det rödgröna regionstyret presenterade planerna.Kollektivtrafikens marknadsandelar mot bilen ska fördubblas från 2006 till 2030. Störst utvecklingspotential i det kollektiva resandet finns utmed Västkustbanan och via Öresundsbron.

 I ett första steg är tanken att köpa in sex tågsätt, som ska börja köra den hårt trafikerade sträckan Helsingborg-Lund-Malmö-Østerport station i Köpenhamn om tre år. På längre sikt ska det bli tolv tågsätt och Öresundstågen fasas ut.
 Tågen kan ta fler resenärer än dagens Öresundståg och går under arbetsnamnet System 3. De nya tågen erbjuder cirka 800-900 sittplatser per tur medan Öresundstågen tar runt 600 resenärer. Förhoppningen är att attrahera en ny typ av resenärer samtidigt som de nya dubbeltågen ger positiva miljöeffekter. Nedre våningen är anpassad för resenärer med mycket bagage, barnvagnar, cyklar och funktionshindrade. Övre plan anpassas för pendlare och resenärer med mindre bagage som vill sitta mer bekvämt, tysta ytor och ha arbetsmöjligheter.

 – Vi står inför en trafikinfarkt om inget görs. Menar vi allvar med att fokusera på kollektivtrafiken så måste vi satsa framåt. Det finns beräkningar som visar på minskad kundnöjdhet. Vi kan inte riskera att fler väljer bilen i stället för att ta tåget, säger Anders Åkesson. 
Kastrup har som mål att nästan dubbla resandet till 40 miljoner resenärer till år 2030. De nya tågen innebär en stor förbättring för resenärer med bagagage eftersom det blir betydligt större plats för förvaring.

  Tågsystem 3 är tänkt att i första hand trafikera Helsingborg-Österport, men det är även möjligt att introducera systemet till Hässleholm/Kristianstad, Ystad och Trelleborg runt år 2024. Målbilden för trafikstart är år 2020. Den totala kostnaden är 1,85 miljarder kronor. I samband med införandet minskas den befintliga fordonsflottan. Man beräknar också att sex Öresundståg kan säljas till ett värde av cirka 210 miljoner kronor. Den totala investeringskostnaden blir därmed 1,64 miljarder kronor.

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter