”Ökad tillgänglighet för vård på kvällar och helger”

Dagligen sker det möten som förändrar i den skånska vården. Möten som berör. Vården tillhör en av de branscher som är mest kunskapstäta, något som vi alla ska vara stolta över. Det möjliggör för att den vård som bedrivs är av hög kvalitet. Läs regionråd Anders Åkessons (MP) tal om vården från budgetfullmäktige.
I årets budget stärker vi med stegen mot en mer nära vård. En vård som utgår från vårdcentralernas arbete och deras plats. Jag hade gärna sett än större resurser till den nära vården. Men när vi i styret lägger förslag så är det dock så att budgetförslaget ska hålla ihop i alla dess delar. Inte minst för att utvecklingen mot en förbättrad primärvård verkligen ska bli verklighet så måste budgeten hålla ihop ekonomiskt i alla dess delar. Om inte så riskeras primärvårdens utveckling.

Man kan konstatera att Alliansens budget saknar i flera delar ett förslag som håller ihop. Bara för att nämna några områden som inte ger de ekonomiska vinsterna är exempelvis uttag av ambulansavgift och inte full täckning av ST–block. Bara inom vårdområdet så saknar Alliansen cirka 40 miljoner kronor. Hur kan man se att det skulle gynna vården om inte sifferverket inte håller ihop?

Stärkt primärvård
Det enda man kan säga är att det rödgröna budgetförslaget stärker primärvården för 2018 med 50 miljoner samtidigt som det ger en ökad tillgänglighet för patienterna som har behov av vård även efter klockan fem på kvällen eller på helgen. Hela samhället går mot den utvecklingen, med service även på kvällar och helger. I Kristianstad finns ingen kvälls- och helgmottagning på vardagarna alls. Vårt förslag kommer att innebära en klar förbättring i tillgänglighet för patienterna samtidigt som vi har målet mot att primärvården i Skåne ska nå en betydligt större andel.

Denna års budget har som fokus digitalisering, något som vi styret håller fast i. Alliansen verkar anse att vi redan gjort för mycket då anslaget till E–hälsa är 10 miljoner kronor mindre. Detta i en tid då vi vet att behovet av fler digitala insatser behövs i vården. Inte mindre.  Det behövs inte minst för att stärka skåningens möjlighet att vara delaktig i sin vård.

Psykiatrin i fokus
Vi har från styret under hela mandatperioden haft fokus på psykiatrins utveckling. Det har gett resultat då Region Skånes placering på nationell ranking blivit bättre. Men vi måste stärka tillgängligheten i synnerhet till den barnpsykiatriska vården. De köer vi idag har är inte rimliga något sätt. Det är också nödvändigt för att ge förutsättningar för primärvården att på ett bättre sätt kan hantera psykisk ohälsa i framtiden. Detta måste ses i samverkan med de vårdval inom psykoterapi som Region Skåne har.

Det är också nödvändigt att sätta in ohälsan i ett större sammanhang. Det går inte att arbeta med psykisk ohälsa hos barn och unga utan att sätt in det sina sammanhang. Alliansen verkar ha missat det då deras budget nästa helt saknar folkhälsoavsnittet, men det är möjligen så att just besparingarna ska ske då man tänker sig en neddragning på regionstyrelsen. Samtidigt som Alliansen säger att de vill avsätta medel till en social investeringsfond utan att det finns några resurser avsatta. Det är inte utan att Alliansens budget mest liknar en hålig Schweizerost

Jag tror också att det är mycket viktigt att alla som befinner sig i Skåne känner ett välkommande. Det gäller såväl vårdens bemötande till det vi skriver här i budgeten. Det finns mycket kvar att önska kring hur Sverigedemokraterna beskriver de som kommit hit från krig och förföljelse.

Gravida ska inte känna oro
Avslutningsvis vill jag lyfta upp ett tredje prioriterat område. Förlossningsvården har stärkts och det kommer att behöva vara ett prioriterat område. För framtiden så är målet att hänvisningarna ska vara historia och att kvinnor inte ska behöva känna osäkerhet och oro kring om man ska komma till. Under 2018 så går arbetet vidare med familje-BB samt satsningar på att snabbare få hjälp med förlossningsskador.

Vården behöver en mer nära vård. Personcentrerad vård och mer resurser. Det valet är i dag och nästa år