Ökat fokus på den skånska psykiatrin

Under sommaren har det varit ett stort fokus på psykiatrin i Skåne och de problem som verksamheten brottas med. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har bedömt att vi har brister inom den psykiatriska slutenvården i Region Skåne. Dessutom har det varit en löpande medierapportering, som framförallt handlat om psykiatrin i Malmö. Ett av mina ansvarsområden inom regionens hälso- och sjukvårdsarbete är psykiatrin. Och jag vet att det görs ett viktigt och bra arbete i våra verksamheter för att vårda våra medborgare med psykisk ohälsa och psykisk sjukdom. Totalt har vi sett till att psykiatrin tillförts ca 100 miljoner de senaste tre åren. Det har inneburit att vi kunnat göra stora satsningar på vården av personer med självskadeproblematik och den öppna vården inom barnpsykiatrin. Men det finns också sådant som kan och måste bli bättre. Det finns brister inom psykiatrin som måste åtgärdas. Därför är jag både tacksam och glad för de granskningar som görs. Både av IVO, men också av media. De hjälper oss att bli bättre.

Nu har vi beslutat att göra en genomlysning av vuxenpsykiatrin i Region Skåne. Den ska titta på hur man gör riskbedömningar, men också granska psykiatrins bemötande, tvångsåtgärder och tvångsvård. Jag har stora förhoppningar till att genomlysningen kommer att leda till förbättringar inom psykiatrin. Men det finns också andra delar som vi behöver satsa på framöver. Vi måste arbeta aktivt med att komma åt en av våra största och växande folksjukdomar, den psykiska ohälsan. Vi behöver se till att våra verksamheter får fler verktyg för att förebygga och vårda. I kommande möte för beredningen för primärvård, psykiatri och tandvård (PPT) beslutar vi om en stor satsning på just det här området. Sammanlagt handlar det om 16 miljoner kronor som riktar sig till åtgärder mot psykisk ohälsa hos såväl yngre som äldre. Pengarna kommer att gå till att utöka stödet till rådgivning för barn och ungdomar i hela Skåne, men också deras föräldrar. Vi vet att ungefär varannan person som får vård inom psykiatrin har skadat sig själv under det senaste halvåret. Och att både självmordstankar och självmordsförsök stora i den här gruppen. Därför satsar vi också på vård för personer med självskadebeteende och kunskapsspridning om självskadebeteende och på att utveckla det självmordsförebyggande arbetet i regionen. Något vi kommer att göra tillsammans med föreningen SHEDO. Vi kommer även att lägga fokus på projekt för studenter med psykisk ohälsa och sätta igång försöksverksamhet med vårdhundar inom psykiatrin. Jag hoppas att alla dessa delar tillsammans ska se till att öka delaktigheten hos patienter, brukare och anhöriga.

Ta gärna kontakt med mig om ni vill prata om hur vi gemensamt kan hitta vägar för att arbeta vidare med att förbättra den psykiatriska vården.

Anders Åkesson
Regionråd och gruppledare för Miljöpartiet i Skåne