Trafikpolitik handlar framför allt om två saker: att prioritera och om att ta ansvar

Trafikpolitik handlar framför allt om två saker: att prioritera och om att ta ansvar

Sydsvenskan lyfte den 10/8 upp två problem i den skånska infrastrukturen i ledaren ”Avstängd E6 och inställda tåg. Trafikpolitik i Skåne”. Två problem som konkurrerar om finansiering från samma plånbok. Två trafikslag som har olika stor klimatpåverkan.
( Läs Sydsvenskans ledare här: https://www.sydsvenskan.se/2017-08-10/avstangd-e6-och-installda-tag-trafikpolitik-i-skane )

Miljöpartiet ser de problem som finns på E6:an idag. Hektisk pendlingstrafik, omkörandes långtradare och stressade bilister där vissa kör för fort och håller för korta avstånd. Det är varken säkert eller effektivt. Samtidigt ser vi likt Ledaren beskriver att järnvägen behöver både upprustningar och investeringar. Pendlarna måste kunna erbjudas attraktiv kollektivtrafik och kunna lita på tåget.

Genom att satsa på fler körfält och mer asfalt höjer man kapaciteten på E6:an. Man uppmuntrar fler att ta bilen och underlättar för lastbilstransporterna. Detta är inte försvarbart när jorden är på väg att bli två, tre, fyra grader varmare med förödande konsekvenser inom loppet av några få generationer. Samtidigt vet vi att mer motorväg och bilism gör trafiksituationerna inne i städerna än mer ansträngd.

Genom att satsa på att kollektivtrafiken ska vara pålitlig, tillgänglig och bekväm för alla som bor inom rimligt avstånd till en hållplats gör man det lättare att färdas klimatsmart. Pendlarparkeringar, cykelgarage, expressbussar och lånecyklar gör att fler och fler kan ta sig till jobbet utan bil. Investeringar för att bygga ut västkustbanan och södra stambanan är oerhört viktiga. Fler spår ger förutom säkrare och snabbare tågtrafik också möjlighet för mer gods på järnvägen. Något som kan befria Skåne från en mängd transitlastbilar som idag svischar igenom vårt vackra landskap. Trycket på vägarna kommer därmed att sjunka, och de som inte har möjlighet att välja bort bilen kommer få en mer stressfri pendling.

Att vägnätet är betydligt mer utbyggt än järnvägsnätet är naturligt. Men att satsa på ännu mer väg istället för på fler och bättre spår när järnvägen är så otroligt mycket mer hållbar, säker och klimatsmart är högst oansvarigt.  

Med all den vetskap som en sällsynt enad forskarvärld ger oss om klimatets sårbarhet ser Miljöpartiet satsningar på hållbara transporter som det självklara valet när asfalt konkurrerar med räls. För politik handlar framför allt om två saker: att prioritera och om att ta ansvar.

 

Mätta Ivarsson, Regionråd och ordförande i Regionala utvecklingsnämnden (MP)

Anders Åkesson, Regionråd och gruppledare (MP)

Relaterade nyheter

Skåne, 12 april 2018

Snabba på med Lund-Hässleholm

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter