Regeringens extrapengar hjälper skånsk sjukvård

Miljöpartiet och Socialdemokraterna i regeringen tillsammans med samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna meddelade idag att kommuner och regioner tillförs ytterligare 15 miljarder kronor extra för att klara påfrestningarna av covid-19. För Region Skånes del innebär det 600,3 miljoner kronor i ökade statsbidrag, utöver de redan aviserade 300 miljonerna.
– Det är en stor lättnad att hälso- och sjukvården nu får extra resurser av regeringen, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Tillsammans med de tidigare aviserade välfärdsmiljarderna innebär det att regeringen nu skjuter till sammanlagt 900 miljoner kronor till Region Skåne. Skulle också den så kallade kömiljarden omvandlas till ett generellt statsbidrag, vilket regeringen nu diskuterar med Sveriges kommuner och regioner (SKR), skulle Region Skåne tilldelas sammanlagt 1,17 miljarder kronor.

– Ett väldigt välkommet besked. Regeringen tar nu ansvar och skjuter till resurser som regionen behöver för att hantera effekterna av corona-viruset. Hälso- och sjukvården är under hård press, men också kollektivtrafiken blöder pengar. Regeringens pengar är nödvändiga för att upprätthålla en god sjukvård, säger Mätta Ivarsson.

– Vi är i ett väldigt utsatt läge. Många är hårt drabbade, både av viruset och av de ekonomiska konsekvenserna. Det är viktigt att Alliansstyret nu använder pengarna för att stärka hälso- och sjukvården. Just nu är fokuset på den akuta situationen, men vi måste också planera för vad som händer efter corona. Mycket talar för att den psykiska ohälsan kommer öka när människor förlorar en anhörig eller på grund av uppsägningar och isolering. Då måste Region Skåne i god tid förbereda och avsätta resurser till psykiatrin, säger Mätta Ivarsson.