”Regionalt utvecklingsarbete kräver både ambitioner och resurser”

Vi i Skåne kämpade länge för att få det regionala utvecklingsansvaret. Ja, kanske inte just exakt vi, men våra föregångare på de här posterna och i den här salen. De kämpade för att vi som sitter här i dag ska kunna få vara med och påverka och bestämma över Skånes utveckling. Vårt regionala utvecklingsansvar är grundläggande för vår verksamhet. Det gör oss till en region. Läs regionråd Mätta Ivarssons tal under budgetfullmäktige.
Jag är stolt över att få förvalta det arvet och driva det vidare genom RUS:en, vår regionala utvecklingsstrategi.

För regional utveckling handlar om så många viktiga områden i samhället. Det handlar om miljö- och klimatarbete, om att ge förutsättningar för att fler jobb ska skapas, om att utveckla kollektivtrafiken, om att stödja entreprenörskap och innovationsarbete och om att utveckla och stödja kulturlivet. Kort och gott om mycket av det som påverkar skåningen i vardagen.

Skåne ska vara en bra region att leva i och hela tiden utvecklas till det bättre. Det tar vi fasta på i vår budget.

Vi gör därför stora satsningar på kollektivtrafiken som spelar en oerhört viktig roll för att binda samman och utveckla vår region. Vi förbättrar hela tiden trafiken för att den ska följa med sin tid och leva upp till människors ändrade behov och förväntningar. Jag vill nämna det nya System 3 som kommer att gå med dubbeldäckartåg mellan Helsingborg och Köpenhamn och bli ett starkt alternativ till bilen och E6:an för många. Andra exempel är de busskoncepten Malmöexpressen och Helsingborgsexpressen.

När det gäller kulturen har Region Skåne i uppdrag att göra konst och kultur tillgängligt för alla. Ett rikt och varierat kulturliv är en förutsättning för en hållbar social utveckling.

Här vill jag bara nämna ett par exempel på vilken kraft det finns i kulturen och vad den kan betyda för att göra en region känd över stora delar av världen. Jag tänker på tv-serien Bron som sålts till nästan 200 länder. Söker man på Tripadvisor över saker att göra i Skåne kommer Öresundsbron på första plats!

Ett annat lite äldre exempel är böckerna och filmerna om Kurt Wallander, som bland annat fick Polarpristagaren och rocklegenden Patti Smith att förlägga en av sina spelningar i somras till Ystad.
När vi jobbar med regional utveckling gör vi ofta det tätt tillsammans med kommunerna.

• Vi verkar för att utveckla bostadsbyggandet och för att få fler bostäder i kollektivtrafiknära lägen.
  • Vi har nyligen antagit en strategi för hur vi ska utveckla Skåne till Sveriges främsta cykelregion.
  • Vi deltar i flera internationella samarbeten för att stärka och utveckla Skåne.
  • Och vi arbetar med att skapa förutsättningar för att fler skåningar, såväl infödda som alldeles nyanlända, ska ha ett jobb att gå till.

Mycket av det här är långsiktiga insatser som löper över flera års tid.
Det vi investerar i den här verksamheten i dag kan betala sig mångdubbelt om tio år.

Vi vill med vår budget fortsätta arbetet med att stärka och utveckla Skåne.
Vi vill bidra till ökad framtidstro och livskvalitet.
Vi vill stimulera framväxten av ett hållbart näringsliv med smarta lösningar som minskar vår miljö- och klimatpåverkan.
Vi vill fortsätta arbetet med att få till viktiga infrastrukturinvesteringar i Skåne.

Detta kräver resurser, resurser som det rödgröna styret har med i vår budget. Jag känner dock stark oro när jag ser Alliansens kraftiga besparingsförslag på regional utveckling och vill återkomma till det jag började med: hur Skåne lyckades skaffa sig ett ökat regionalt inflytande och eget bestämmande.

Låt oss inte svika de som gjorde det möjligt genom att dra ner på resurserna, genom att göra oss av med den kompetens och djupa kunskap vi skaffat oss. Låt oss inte heller svika de som kommer efter oss genom att dra ner på våra ambitioner och låta utvecklingen av Skåne stanna av eller till och med gå bakåt.

Men regionalt utvecklingsarbete kräver både ambitioner och resurser.

Inte kraftiga nedskärningar.