Regionskatten ser ut att höjas

Det ser ut att bli höjd skatt i Region Skåne. I tisdags presenterade det nya Alliansstyret att de vill höja skatten med 49 öre – mer än de höjningar de sagt nej till de senaste fyra åren.

– Det är bra att Alliansen nu föreslår en skattehöjning. Miljöpartiet har påpekat behovet under hela föregående mandatperiod och det är positivt för skåningarna att det nu ser ut att finnas visst utrymme till nödvändiga satsningar på stärkt primärvård och utbyggd kollektivtrafik. Det är däremot inte seriöst att blockera en skattehöjning under fyra år och sedan verka förvånande över det ekonomiska läget," säger gruppledare Mätta Ivarsson (MP).

Regionskatten i Skåne är nu 10:69 kronor, vilket är lägst i landet. Varje år under den föregående mandatperioden lade det rödgröna styret fram förslag om en skattehöjning, på mellan 23 och 30 öre. Men varje gång har alliansen röstat nej till att höja skatten, och fått stöd av SD. I valrörelsen har Alliansen gång på gång påpekat att de inte skulle höja skatten.

Beslut om skattesatsen tas i regionfullmäktige den 27 november. Miljöpartiet i regionen kommer att presentera ett eget, grönt, budgetförslag inför budgetfullmäktige den 10-11 december.