Skala upp Senior Sport School

I Skåne finns ett fantastiskt koncept som både främjar rörelseglädje och bryter social isolering hos äldre. I en motion föreslår MP nu att konceptet skalas upp och erbjuds många fler. Läs vår debattartikel här.
Den här debattartikeln publicerades i Kristianstadsbladet den 20 augusti 2021 och i Norra Skåne den 21 augusti.

Sverige har så smått kunnat öppna upp igen. Steg för steg tillåter Folkhälsomyndighetens rekommendationer oss att träffas och umgås. Covidpandemin har inte bara varit en tragedi för alla drabbade av viruset. Den har också gjort många mer ensamma. Inte minst den äldre delen av befolkningen.

Glädjande nog finns det ett koncept i Skåne som bryter social isolering samtidigt som den främjar rörelse och förebygger sjukdom hos äldre. Konceptet heter Senior Sport School och har varit uppskattat sedan starten för drygt 12 år sen.

Senior Sport School utgår ifrån fyra hörnpelare: • fysisk aktivitet • goda matvanor • social gemenskap • meningsfull sysselsättning.

Senior Sport School erbjuder möjligheten att prova på olika aktiviteter, delta i en studiecirkel med fokus på hälsosamt åldrande, ta del av föreläsningar i skadeförebyggande träning, utbildning i hjärt- och lungräddning (HLR), praktisk matlagningskurs och kulturaktiviteter.

Deltagarna som alla är 60+ träffas 2-3 gånger i veckan under 12 veckors tid. Deltagarna testar på olika idrotter och lär känna sin egen kropp och hur den mår bra. Samtidigt skapas samvaro och vänskapsband. När smittspridningen minskar är detta helt rätt sätt att öppna dörrarna till rörelse och vänskap.

Senior Sport School drivs av RF-SISU (tidigare Skåneidrotten). Med finansiering av Region Skåne samarbetar Senior Sport School med de skånska kommunerna. Trots att konceptet drivits lyckosamt i över 12 år har det aldrig skalats upp på det sätt det förtjänar. Både individ, kommun och region har massor att vinna på att arbeta mot social isolering och för fysisk aktivitet, vilket förebygger folksjukdomar som diabetes, fetma och benskörhet.

Därför föreslår vi i Miljöpartiet att Region Skåne arbetar för att Senior Sport School kraftigt skalas upp och metoder utvecklas för att i högre utsträckning nå de målgrupper som är mer inaktiva, socialt ensamma och de som lider av folksjukdomar och behöver Senior Sport School som mest.

Att satsa förebyggande leder till mindre lidande samtidigt som sjukhusnotan blir lägre då vi håller oss friska längre. Smart investerade medel helt enkelt. Nu är rätt tid att planera för ett Skåne fullt av rörelse och liv där nya vänskapsband kan bindas.

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i regionfullmäktige (MP)
Thomas Hansson, vice ordförande i Folkhälsoberedningen i Region Skåne (MP)
Angela Everbäck, ledamot i regionfullmäktige (MP)