Skåne 2030

Sedan våren 2012 har Region Skåne arbetat med att ta fram en ny regionalutvecklingsstrategi. Arbetet har skett i dialog med Skånes kommuner och flera ideella organisationer. Dokumentet ska ligga till grund för en gemensam syn på hur Skåne ska se ut år 2030. Hela dokumentet finns att läsa på www.skane2030.se.
På dagens möte med regionfullmäktige var det slutligen dags att anta strategin. Miljöpartiets gruppledare Anders Åkesson höll följande tal.

"Då har vi tillsammans vandrat vägen fram till att vi nu ska ta ett beslut om den regionala utvecklingsstrategin – ett dokument som många i landet tittar på med avundsjuka. Strategin är en hörnsten i det skånska utvecklingsansvaret.

Att det är många i Skåne som tycker att strategin är viktig visade det stora antalet remissvar från allt från kommuner till Rädda Barnen. Dessa kommer att vara grundläggande i den fortsatta processen – att samtliga aktörer bjuds in till arbetet med alla handlingsplaner som kommer ur detta arbete.  Jag ser också att den långa process som föregått strategin ger goda förutsättningar för att många aktörer vill ta ett fortsatt ansvar för att strategin förverkligas.

Det är också mycket bra att vi nu har en politiskt bred enighet om att Skånes utveckling skall vara hållbar. Skåne skall vara klimatneutralt och fossilbränslefritt år 2030, barnkonventionen ska implementeras, indikationer för social hållbarhet ska formuleras och nya välfärdsmått ska tas fram som inte endast beaktar rent ekonomiska värden. Kulturens betydelse poängteras, så väl som bärare av nya jobb som kulturens egenvärde, i ett samhälle som står för öppenhet och respekt.

För oss i Miljöpartiet har det fundamentala i denna process varit att ständigt poängtera att Skåne måste utvecklas hållbart i tre dimensioner.

De ekologiska, sociala och ekonomiska dimensionerna hänger intimt ihop och är i sig nyckeln till hur vi ska utvecklas fram till år 2030. För Miljöpartiet är jämlikhet, jämställdhet, god miljö, bra folkhälsa och kultur tillväxtskapande i sig. Det är ett Skåne där människor vågar och vill. Vi ställer inte upp på tanken att ha en ha blind ekonomisk tillväxt för att få allt det goda senare.  Skåne skall erbjuda framtidstro och livskvalitet även efter år 2030. Det är viktigt att vi alla anlägger detta fokus i vårt arbete.  Denna strategi är ett steg i denna riktning.

Vi ser att detta är bra och första steg för ett skånskt kontrakt – mot ett Skåne som omfattar alla skåningar.

Vi ser idag ett Skåne där ekonomiska och sociala klyftor växer, vilket kan vara en stor orsak till varför respekten för varandra har blivit mindre här. Bara det senaste året har vi sett exempel på bristande respekt.  Vi ser grupper som medvetet utnyttjar de ökade klyftorna i samhället för att smeta på att detta skulle handla om etnicitet.

Målet är att splittra och göra människor främmande för varandra. Det är det sista Skåne behöver.  Skåne behöver mer av mångfald på alla plan. Inte mer trångsynthet och enfald. Detta kommer att splittra Skåne.

Tillgången till meningsfull sysselsättning är en av de viktigaste framtidsfrågorna för Skåne. Idag är 11,7 procent av samtliga 18-24-åringar i Skåne utan arbete. Skillnaderna mellan kommunerna är stora. Främst är unga utan gymnasiebetyg värst drabbade. Det är viktigt att samhället inte stänger porten för dessa ungdomar.

Skolans utveckling är också grundläggande för Skånes flerkärniga ortstruktur. Hela Skåne ska kunna utvecklas och det regionala samarbetet måste stärkas för att klara av vårt skånska kontrakt . För detta behövs mer av samverkan kring framtida välfärdstjänster och utveckling av kollektivtrafik. För detta behöver vi inte satsa på flygplatser och sexfiliga motorvägar.

Vi behöver ett gemensamt Skånskt klimatpolitiskt ramverk som värderas lika tungt som de finansiella målen. Detta, tillsammans med en Skånekommission som har Malmökommissionen som modell adderat med ett förstärkt genuspolitiskt och antirasistiskt synsätt, stärker hela Skånes utveckling. Samhällen som växer har två saker gemensamt – jämlikhet och jämställdhet.

Framtiden kommer innebära stora krav på våra välfärdstjänster. För det behövs samverkan och tänkande utanför den vanliga boxen. En viktig del i detta är att stärka medborgareinflytande liksom och brukarinflytande. Medborgarna har rätt utkräva ansvar för sina skattemedel och den samhällsutveckling som detta ger.

Vi ser detta också som en viktig del i att stärka den idéburna sektorn. Vi var först med regional överenskommelse. År 2030 måste detta arbete ha inte bara ha gått in den andra andningen utan också vara den del av varje syresatt Skånsk blodkropp.

Vi gröna vill att våra ungdomars blodkroppar ska vara fria gifter. Vi vill att Skånes unga ska känna sig respektfullt behandlade, att de ska känna tillförsikt till jobb och bostad samtidigt som deras mormor får god omsorg.

Den regionala utvecklingsstrategin pekar ut flera av dessa områden som viktiga.  Vi gröna kommer att göra vad vi kan för att nå dessa lika enkla som viktiga mål."