Skåne behöver en rättvis psykiatri

Nyligen gick flytten från S:t Lars i Lund, som är en av Sveriges absolut sista hospitalsmiljöer där allmänpsykiatrisk vård bedrivits in i dessa dagar, till det nya psykiatrihuset i Lund som ska hysa all vuxenpsykiatrisk vård. S:t Lars sjukhusområde töms därmed helt efter 144 år. Vi är alla medvetna om att omhändertagandet av psykiskt sjuka har en mörk historisk bakgrund.

Psykiatrin har över åren haft behandlingsmetoder som inte hållit måttet. Metoder som skadat och till och med haft dödlig utgång. Kanske de tydligaste exemplen på detta är tvångssteriliseringar, andra grymma behandlingsförsök är lobotomier som även fick Nobelpriset.

Samhället i stort har brustit i sitt agerande och även vi som enskilda individer har skyldighet att fundera över hur vi ser på psykisk sjukdom och ohälsa. En Skånsk undersökning 2011 angav 75 % av personerna med psykisk sjukdom, som var med i undersökningen, att de hemlighåller sin sjukdom. Skälen till det är säkert flera men samhällets och våra egna fördomar är säkert bidragande

I Skåne bedriver vi ett aktivt arbete kring i att möta dessa fördomar genom exempelvis Hjärnkoll, så att frågan verkligen kommer upp på det offentliga bordet. Detta har bland annat inneburit att brukarna kommer medverka vid revidering av den psykiatriska vården. Inom Psykiatrin i Trelleborg anställs en person med en sjukdomsbakgrund. Ett aktivt brukararbete kommer vara prioriterat för lång tid framåt. Att dryga 1100 personer valde att besöka det öppna visningen byggnaden för psykiatri i Lund visar på vilket engagemang det finns kring psykiatri och  behovet av än större öppenhet och fortsatt förändring.

Det finns fortfarande brister inom psykiatrin i Skåne, även om tillgängligheten blivit bättre de senaste åren. Behovet att tillgängligheten till psykiatrin måste bli än bättre och samverkan med försäkringskassa och kommunerna kring sysselsättning måste bli avsevärt bättre. Ett avtal mellan Region Skåne och de Skånska kommunerna är på väg att undertecknas som kommer att på bättre sätt se till att de psykiskt funktionshindrade får hela sitt samlade vårdbehov tillgodosett. Det är främst de psykiskt funktionshindrade som idag hamnar mellan stolarna och det är galet att vi som har ansvaret för välfärden inte klarar av detta bättre. För 2014 kommer detta vara ett område som politiskt prioriteras.  I detta innefattas också att uppdraget att Primärvården också måste bli bättre på att se kroppslig sjukdom hos de psykiskt funktionshindrade. Vi vet att allt för många med psykisk sjukdom dör för alltför tidigt.

Femklövern beslutade tidigt under innevarande mandatperiod och tog initiativ till framtagandet av en strategisk plan för de kommande åren för Psykiatrin i Skåne. Denna plan har redan resulterat i extra tiotals miljoner till psykiatrin. I fjol var det 21 miljoner kronor och kommande året blir det totalt 50 miljoner kronor. Vi ser att arbetet att stärka vården och tillgängligheten för personer med självskadebeteende, tvångssyndrom eller posttraumatiska problem aktivt måste fortsätta. Arbetet med att möta den allt ökande psykiska ohälsan hos barn och unga blir allt mer intensivt. Redan i år startade 4 lättillgängliga mottagningar för barn och unga.

Samtidigt så ökar vi också tillgängligheten för opiatmissbrukare till medicinsk behandling. . Detta genom att under 2014 införa ett vårdval för denna behandlingsform. Opiatmissbrukare är en grupp i vården som sällan har prioriterats, men som nu får en större egenmakt i vården. Många missbrukares  har över gått till spillo för pga av vården av opiatmissbrukare alltför mycket handlat om politisk korrekthet och inte vården i sig

Under 2014 så startar ytterligare ett vårdval inom psykiatriska området. Det är för psykoterapi. Detta kommer det kvalificerade samtalet som behandling en högre plats inom vården. Jag tror att Region Skåne kommer att få efterföljare i hela landet när vi nu sätter samtalet i fokus vid psykisk ohälsa / sjukdom. Genom att sätta fokus på psykiatriska vården så blir Skåne mer mänskligt, rättvist och förhoppningsvis mindre fördomsfullt.

Anders Åkesson ( mp)

Regionråd Region Skåne