Smart mat i fokus

Dolores Öhman (MP) presenterar den nya skånska livsmedelsstrategin på konferensen Foodtech i Malmö.

Det händer mycket inom livsmedelssektorn just nu. Tidigare i veckan kom nyheten om att industrianläggningen i Bjuv åter tas i bruk som en industrimark för biobaserat cirkulärt livsmedelsproduktion. Regeringen och Region Skåne backar upp initiativet.

I dag talar regionråd Dolores Öhman (MP) på konferensen Foodtech i Malmö. Hon presenterar den nya skånska livsmedelsstrategin.

– Skåne har fått en modern strategi som är rätt i tiden. De närvarande pratar om miljöutmaningar med livsmedelsproduktionen och hälsoeffekter av maten vi äter. Det handlar om cirkulär biobaserad livsmedelsproduktion, proteinskiftet och digitalisering. Allt detta står i vår livsmedelsstrategi. En livsmedelsstrategi rätt i tiden är möjligt då alla relevanta aktörer som jobbar med livsmedel i Skåne har varit med i att ta fram dokumentet, säger Dolores Öhman (MP).

– En strategi som ska samla oss för att fortsätta utveckla livsmedelsproduktion och konsumtion i Skåne. Ett gott exempel är nyheten om Bjuv i veckan, om att Findusanläggningen kommer att användas som industrimark för cirkulär matproduktion.