Stå upp för Polens kvinnor

Låt polska kvinnor få säkra och subventionerade aborter i Skåne. Miljöpartiet i Region Skåne föreslår att regionen inleder en dialog med regeringen för att genom statlig finansiering kunna erbjuda polska kvinnor aborter i Sverige till samma avgift som svenska kvinnor betalar.
Den polska regeringens planer på att skärpa en redan stenhård abortlagstiftning har orsakat massiva protester i Polen. Hundratusentals polacker har demonstrerat för kvinnans rätt till sin egen kropp.

Polen har redan en av Europas mest strikta abortlagstiftningar. Abort är förbjudet, med undantag för när graviditeten är en följd av incest eller våldtäkt, vid risk för kvinnans liv och hälsa eller när fostret har allvarliga skador.

Nu riskerar den redan hårda lagstiftningen att inskränkas ytterligare. Enligt ett beslut i den polska författningsdomstolen strider abort av foster med allvarliga och livshotande skador mot den polska grundlagen. Det innebär i praktiken att en majoritet av de aborter som trots allt genomförs i Polen kommer att förbjudas. Efter de massiva protesterna har den polska regeringen tillfälligt pausat inskränkningen, men hotet är fortfarande högst verkligt.

– Vi i Sverige måste agera och stå upp för de polska kvinnorna. Polackerna ska veta att de inte står ensamma i den här kampen. Även polska kvinnor ska ha rätten till sin egen kropp, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Hon fortsätter:

– Svenska kvinnor har efter en lång och envis kamp fått rätten till sin kropp skyddad i lag. Men så har de inte alltid varit. Det är inte allt för länge sedan som situationen var den omvända. På 1960-talet reste många svenska kvinnor till Polen där abort då var lagligt. Nu är det dags att vi ger tillbaka, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet föreslår i ett initiativärende i regionstyrelsen att Region Skåne inleder en dialog med regeringen för att polska kvinnor genom statlig finansiering ska kunna erbjudas subventionerade aborter i Sverige med samma avgift som svenska patienter betalar. Det skulle göra att polska kvinnor kan få säkra aborter till överkomliga priser.

– Vi kan inte stå tysta när den polska regeringen nedmonterar kvinnors rättigheter. Solidariteten med Polens kvinnor måste visas i handling och inte bara i ord, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela vårt initiativärende i regionstyrelsen här: