Stärk skyddet av Öresund – bilda marina naturreservat

Det danska planerade avloppsutsläppet måste stoppas permanent. Miljöpartiet i Region Skåne har idag lämnat in en motion med en rad förslag för att långsiktigt stärka skyddet av Öresund. Bland förslagen finns bland annat att Region Skåne tar initiativ till att ett eller flera större marina naturreservat bildas i Öresund.

De danska planerna på att släppa ut 290 000 kubikmeter orenat avloppsvatten har med rätta upprört många. Efter både folkliga och politiska protester har utsläppet skjutits fram till hösten, men inte stoppats permanent. Nyligen avslöjade dessutom det danska tv-programmet TV2 Lorry att Köpenhamns kommun under åren 2014 till 2018 släppt ut 35 miljarder liter orenat kloakvatten i Öresund.

Vi i Miljöpartiet har reagerat starkt på uppgifterna och kräver att skyddet av Öresund stärks. I en motion som nu lämnats in till regionfullmäktige finns flera förslag på hur skyddet kan värnas, bland annat:

•     Region Skåne måste ta initiativ till att ett eller flera större marina naturreservat bildas i Öresund.
  •     Region Skåne måste verka för att Öresund blir ett biosfärområde.
  •     Region Skåne måste ta ledartröjan och samla de skånska kustkommunerna längs Öresund i arbetet med att förverkliga marina naturreservat och biosfärområde.
  •     Region Skåne måste driva på för att på sikt göra delar av Öresund till en marin nationalpark.
  •     Samarbetet och dialogen med Danmark måste öka och skyddet av Öresund måste få en högre prioritet än idag i Greater Copenhagen.

– Miljöpartiet har länge kämpat för att stärka skyddet av Öresund. Tyvärr har det faktum att Öresund delas av två länder gjort det svårare att hitta långsiktiga gemensamma lösningar. Det politiska och folkliga ramaskri som avloppsutsläppen skapat gör att det nu finns en öppning för verklig förändring, säger Thomas Hansson, ledamot i regionala utvecklingsnämnden för Miljöpartiet.

– Det skitvatten som danskarna planerar att släppa ut visar än en gång hur viktigt det är att vi stärker skyddet. Öresund är ingen toalett, varken idag eller imorgon. Den marina miljön i Öresund är på många sätt unik och något som måste skyddas även i framtiden, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Läs hela vår motion här.