Stödet till kulturen alldeles för magert

Det skånska kulturlivet går på knäna på grund av corona-viruset. Miljöpartiet i Region Skåne anser inte att de extra stöd till kulturen som Alliansen som styr Region Skåne har tagit beslut om idag är tillräckligt.

Kulturnämnden i Region Skåne har idag fattat beslut om att omfördela pengar i budgeten och införa extra stöd till det skånska kulturlivet. 3,2 miljoner kronor ska gå till att stödja centrumbildningar och införa ett expresstöd på högst 50 000 kronor till yrkesverksamma konstnärer, kulturskapare och arrangörer i Skåne.

Miljöpartiet anser stödpaketet är alldeles för litet och vill se ett större räddningspaket till kulturlivet.

– Det skånska kulturlivet riskerar att ta permanent skada av krisen. Många kulturskapare drabbas hårt när teaterföreställningar ställs in, konstutställningar inte blir av och arrangemang skjuts på framtiden. Det är oerhört tufft just nu, och då är det här stödet alldeles för magert, säger Ida Nilsson, ersättare för Miljöpartiet i kulturnämnden.

– Det räcker med en snabb uträkning för att förstå att de här pengarna inte räcker särskilt långt. En del av pengarna ska gå till centrumbildningar i Skåne. Det som är kvar ska kunna sökas av enskilda kulturskapare med som mest 50 000 kronor. Hur långt räcker det? De här pengarna är slut innan särskilt många fått stöd, säger Ida Nilsson.

Miljöpartiet ser också med oro på att den största delen av stödet tas från andra delar av budgeten.

– Det är viktigt att andra delar av kulturlivet inte drabbas. Bland annat tas 1,5 miljoner från den viktiga kultursamverkan mellan regionen och kommunerna, säger Ida Nilsson.