Stort med Höganäs första Pridefestival

Insändare: Stort med Höganäs första Pridefestival

Idag skriver Miljöpartiet i Region Skåne och Miljöpartiet i Höganäs en gemensam insändare i Helsingborgs Dagblad om Höganäs första Pridefestival.

På fredag arrangeras Höganäs kommuns första Pridefestival. Det är stort. Pride är ett tillfälle att fira kärleken och stå upp för alla människors lika värde och vi i Miljöpartiet kommer att delta för att göra just detta.

Pride skapar också ett tillfälle att uppmärksamma arbetet som är kvar för att uppnå lika rättigheter för alla. Den psykiska ohälsan är stor inom hbtqi-gruppen och hbtqi-personer är överrepresenterade inom självmordsstatistiken. Hälsoläget är generellt sämre hos hbtqi-personer jämfört med heterosexuella, och många upplever att de blir dåligt bemötta inom vården.
Annons

I Region Skåne vill Miljöpartiet se ett rejält lyft för vården till hbtqi-personer. Kunskapen om hbtqi-frågor behöver överlag höjas inom vården och hos hälso- och sjukvårdspersonal, och särskilt inom primärvården. Tidigare höll RFSL utbildningar i normkritik och hbtqi-personers livsvillkor för skånsk vårdpersonal, men för två år sedan avvecklade Alliansen utbildningen. Sedan dess har vi kämpat för att satsningen ska återinföras.

I Höganäs kommun vill vi i Miljöpartiet se satsningar på kompetensutveckling inom hbtqi och normkritik i förskolor och skolor. Vi vill att eleverna får verktyg att utveckla sin identitet på sina egna villkor. Då är det viktigt att skolans anställda har kompetens att kunna stötta barnen och ungdomarna. Det är även viktigt med trygga mötesplatser för unga hbtqi-personer och kommunen bör samarbeta med idéburna organisationer för att se till att våra barn och unga har tillgång till frizoner.

Alla människor ska ha friheten att uttrycka sin kärlek, sexualitet och identitet. Vi behöver bli fler som står upp för alla människors lika rättigheter. Välkommen med i den gröna rörelsen.

Mätta Ivarsson, gruppledare Miljöpartiet de gröna i Region Skåne

Johan Ingvarson, gruppledare Miljöpartiet de gröna i Höganäs