Tandvården har blivit en klassfråga

Max 1200 kronor för tandvård per år

”För många skåningar innebär dagens höga tandvårdskostnader att mat på bordet måste prioriteras före ett besök hos tandläkaren.”

Det skriver Mätta Ivarsson, gruppledare och toppkandidat för MP i regionvalet, och Lena Östholm Munkberg, tillförordnat språkrör för Gröna seniorer och listetta i regionvalet i nordvästkretsen i Skåne, i en debattartikel i Skånska Dagbladet idag.

Läs hela artikeln via länken eller här nedan:

Tandhälsan har blivit en klassfråga. Barn som lever i fattigdom och vuxna med låga inkomster har idag en sämre tandhälsa. För många skåningar innebär dagens höga tandvårdskostnader att mat på bordet måste prioriteras före ett besök hos tandläkaren. Även äldre och personer med funktionsnedsättningar är särskilt utsatta.

För Miljöpartiet är det oacceptabelt att ett välfärdsland som Sverige inte gör mer för en god mun- och tandhälsa för alla.

Var tionde svensk mellan 30 och 64 år har avstått från att söka tandvård för att de inte har råd, trots problem med tänderna. Med dagens stora prisökningar på bland annat el och livsmedel riskerar den siffran bli ännu högre.

För att skapa en mer jämlik tandhälsa vill Miljöpartiet att tandvården ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Det skulle innebära att den som går till tandläkaren eller tandhygienisten som mest behöver betala 1 200 kronor per år. Reformen fanns med i Miljöpartiets förslag till ändringsbudget i riksdagen i våras och är ett av våra viktigaste sjukvårdspolitiska förslag i valet.

Många politiska partier pratar om en mer jämlik vård. Men om tandvården, det område där ojämlikheten är som störst, är det förvånansvärt tyst. Frågan om en mer jämlik tandvård dras i långbänk, trots att den statliga utredningen När behovet får styra – ett tandvårdssystem för en mer jämlik tandhälsa kom för nästan ett och ett halvt år sedan. Det som saknas är varken förslagen eller pengarna, utan den politiska viljan.

Stigmat kring dåliga tänder är stort. De personer som behöver tandvård som allra mest avstår många gånger från att söka hjälp eftersom problemen redan är för stora och kostnaden skulle bli hög.

Dåliga tänder påverkar även den psykiska hälsan. Att sakna tänder gör det svårare att prata, le och att tugga. Sociala tillställningar undviks och självkänslan påverkas negativt.

Samtidigt går det också att se en sämre tandhälsa hos patienter med psykisk ohälsa, som ångest, depressioner och neuropsykiatriska sjukdomar. Andra grupper som har sämre tandhälsa är till exempel personer med demens, ätstörningar och missbruk.

Miljöpartiet vill göra det enkelt och billigt att söka hjälp av tandvården. Dagens system, med olika tandvårdsbidrag, är både krångligt och ineffektivt. Därför behövs ett reformerat tandvårdssystem som kan minska klyftorna i samhället.

Ett tandlöst högkostnadsskydd är inte ett jämlikt högkostnadsskydd. Ingen ska behöva välja mellan mat på bordet eller ett besök hos tandläkaren. Tänderna är en del av kroppen och det är hög tid att tandvården blir billigare. Miljöpartiet går till val på en tillgänglig och professionell tandvård som alla skåningar har råd att besöka.

Mätta Ivarsson, gruppledare och Miljöpartiets toppnamn i regionvalet

Lena Östholm Munkberg, Miljöpartiets listetta i Nordvästkretsen och tillförordnat språkrör för Gröna seniorer riks.