Debattartikel: Tidögänget håller ju Västkustbanans öde i sina egna händer

”Miljöpartiet kräver tydliga besked om att dubbelspår Helsingborg–Maria inte får försenas”

Nio moderata riksdagsledatmöter är arga på Trafikverket i en debattartikel i Sydsvenskan/HD för att planerna på dubbelspår mellan Helsingborg C och Maria föreslås skjutas på framtiden. Men det är ju Tidöregeringen som tar det slutliga beslutet, så vem är moderaterna egentligen arga på, svarar vi i en replik idag.

I början av oktober kom kallduschen att Trafikverket föreslår att dubbelspår mellan Helsingborg C och Maria skjuts på framtiden. Idag kräver vår gruppledare i Region Skåne Mätta Ivarsson, vår ledamot i regionala utvecklingsnämnden Kami Timothy Petersen, vår riksdagsledamot Ulf Holm och vårt kommunalråd i Helsingborg Sofia Kamlund regeringen besked från regeringen att de går emot Trafikverket och satsar på dubbelspåren.

Läs hela artikeln här nedan eller via den här länken.

Det är ju Tidögänget som håller Västkustbanans öde i sina händer

Nio moderater från Skåne skriver om vikten av att satsa på Västkustbanan. Det är vi eniga med dem om. Frågan är om Moderaterna är eniga med sig själva, skriver miljöpartister i Region Skåne, riksdagen och Helsingborgs stad.

Den skånska moderata riksdagsledamöterna är arga på Trafikverket. På Aktuella frågor (11/10) skriver de att Västkustbanan måste färdigställas. Men skånemoderaterna skäller på fel träd. Det är Tidöpartierna som bäddat för situationen och som nu har beslutet om infrastrukturen i sin hand.

Miljardbelopp har satsats på Västkustbanan. Men dess fulla kapacitet nås först när hela banan är dubbelspårig. En sista flaskhals mellan Maria station i norra Helsingborg och centrala Helsingborg återstår längs en i övrigt utbyggd dubbelspårig järnväg mellan Malmö och Göteborg, där SJ räknar med att sätta in sin nya generation höghastighetståg.

I Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportinfrastruktur 2026–2037 har utbyggnaden till dubbelspår Helsingborg–Maria skjutits på obestämd framtid: pengarna för detta är borta ur den tolvåriga planen. Det innebär minst tio års försening jämfört med när de rödgröna styrde i region och regering. Istället föreslås pengarna gå till bland annat diverse motorvägsprojekt och bara en bråkdel stannar i Skåne.

De nio moderaterna från Skåne skriver om vikten av att satsa på Västkustbanan. Det är vi eniga med dem om. Men de riktar udden mot Trafikverket. Frågan är om Moderaterna är eniga med sig själva? Det är ju Tidögänget som håller Västkustbanans öde i sina händer.

I regeringens infrastrukturproposition, som styr Trafikverkets arbete, gjordes en historiskt obalanserad satsning på motorväg istället för järnvägen. Detta samtidigt som spåren är fulla av tåg och tågen är fulla av skåningar som vill ta sig till jobb och studier. Det är vi många som kan vittna om.

Det är alltså Tidöpartierna själva som gett Trafikverket ledstjärnan att lägga förslag baserat på en snäv ekonomisk kalkyl som missar vinsterna med internationell trafik, förutsägbarhet för näringsliv och kommuner och att långa stråk byggs färdigt.

Det har länge funnits en respekt över partigränser om att ”lagt kort ligger” när det gäller trafikplanering. Planerna har sträckt sig över tre mandatperioder. Helt enkelt för att kortsiktighet fungerar dåligt när det gäller långa infrastrukturprojekt. Den principen rev den moderatledda Tidö-regeringen upp.

Det är inte första gången. Som julklapp efter valet stoppade regeringen utbyggnaden av en ny stambana för höghastighetståg, med följden att nya spår är att vänta först om 15–20 år. Likt Maria–Helsingborg skedde det trots att regeringspartierna länge stått bakom satsningen och över regeringsskiften. Men helt plötsligt ville regeringen Kristersson flytta pengarna till Stockholm–Uppsala.

Miljöpartiet är tydligt med att det behövs satsningar på järnvägen i stället för på nya eller bredare motorvägar. Satsningar på kollektivtrafiken är avgörande för att klara klimatutmaningen och ställa om till ett grönt hållbart samhälle.

Den skånska järnvägsinfrastrukturen behöver stora investeringar, fler avgångar, kortare restider och ökad punktlighet. Dubbelspår på hela Västkustbanan är en självklarhet och den sista lilla sträckan ger en ketchupeffekt som skulle öka kapaciteten från åtta tåg i timmen till 30-40 tåg i timmen.

Är det något både näringsliv och politik har varit eniga om i Skåne är det att Skåne förfördelats gentemot Stockholm. Antingen spelar Moderaterna i Skåne ett dubbelspel, där man bara skenbart är eniga med Miljöpartiet om behovet av järnvägssatsningar enligt flera blocköverskridande överenskommelser. Eller så är de inte särskilt väl skickade att representera skånska intressen i Stockholm.

De moderata riksdagsledamöterna skriver att ”Trafikverket måste visa handlingskraft och säkerställa att satsningarna genomförs”.
Men Trafikverket har lämnat ifrån sig sitt planförslag och kan inte längre påverka beslutet. Det är Tidöpartierna som måste visa handlingskraft. I vår har de beslutet om infrastrukturen i sin hand.

Regeringen måste pudla när den tar slutlig ställning till de förslag den har bett Trafikverket att ta fram. Miljöpartiet kräver tydliga besked om att dubbelspår Helsingborg–Maria inte får försenas och att pengar finns för detta i den nationella planen. Allt annat är ett svek.

Mätta Ivarsson (MP), Gruppledare Miljöpartiet Region Skåne

Kami Timothy Petersen (MP), Ledamot i regionala utvecklingsnämnden
Region Skåne

Ulf Holm (MP), Riksdagsledamot, Skåne

Sofia Kamlund (MP), Kommunalråd, Helsingborg

Relaterade nyheter

Skåne, 22 oktober 2025

Miljöpartiet släpper sitt budgetförslag för 2026

Skåne, 30 september 2025

MP vill ha en Öresundsexpress till Köpenhamn – men styret säger nej

Skåne, 8 juli 2025

Utnyttja Öresundsbron bättre än idag

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter