Det är hög tid att uppvärdera kvinnosjukvården

Debattartikel: Det är hög tid att uppvärdera kvinnosjukvården

Att kvinnors hälsa inte prioriteras blir särskilt tydligt i hur hårt pressad förlossningsvården är, där majoriteten av både personal och patienter är kvinnor.

Det skriver våra regionkandidater Mätta Ivarsson och Dolores Öhman i Kristianstadsbladet idag. Här är hela debattartikeln:

Det finns oräkneliga exempel på att kvinnors hälsa ligger längst ner på priolistan.

Sjukdomar som lipödem och endometrios som inte upptäcks, förlossningsskador som hade kunnat undvikas, och personal som bränner ut sig på grund av en ohållbar arbetsmiljö i den kvinnodominerade vårdbranschen.

Det är bra att Centerpartiet lyfter frågan om kvinnors hälsa och den otillräckliga forskningen om kvinnosjukdomar (KB 10/8). Men när det gäller att införa konkreta förbättringar för kvinnosjukvården rör sig Centerpartiet och de andra allianspartierna Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna, i bästa fall i snigelfart. Men lika ofta går de kräftgång. Och det räcker inte med fina ord, det behöver läggas förslag och fattas beslut också.

När Region Skånes forskningsstrategi antogs i vintras ville Miljöpartiet att det skulle finnas ett tydligt jämställdhetsperspektiv. Genom ökad forskning om kvinnors hälsa och kroppar kan många kvinnors lidande förhindras. Miljöpartiet föreslog därför flera tillägg om hur regionen bör stödja forskning som bidrar till en mer jämställd och jämlik hälso- och sjukvård. Centerpartiet röstade nej till samtliga förutom ett av våra förslag.

Förra året beslutade alliansen, som styr Region Skåne, att avveckla Skånes kunskapscentrum för kvinnohälsa. Kunskapscentret har arbetat med att fortbilda vårdpersonal, erbjuda kunskapsstöd och se till att aktuella forskningsresultat om kvinnosjukdomar når ut till verksamheterna. Miljöpartiet kämpade för att kunskapscentret skulle få finnas kvar men fick inget gehör. Nu vill vi att den utlovade nya utvecklingsenheten för kvinnohälsa omgående startas upp i Region Skåne.

Att kvinnors hälsa inte prioriteras blir särskilt tydlig i hur hårt pressad förlossningsvården är, där majoriteten av både personal och patienter är kvinnor. Istället för att prioritera förlossningsvården har alliansen saknat ambitioner under denna mandatperiod. Miljöpartiets förslag om att göra det möjligt för gravida att få träffa samma team av barnmorskor under graviditeten, förlossningen och eftervården röstades igenom av regionfullmäktige redan år 2019. Men inte förrän i februari i år gav alliansen Region Skåne i uppdrag att börja utreda förutsättningarna för att genomföra pilotprojekt. Förslaget har förhalats gång på gång och det har tagit helt orimlig tid att komma igång.

Det är hög tid att kvinnosjukvården och det kvinnodominerade vårdyrket uppvärderas. Miljöpartiet går till val på att skapa en jämställd vård och vill kickstarta arbetet genom att rikta forskningsmedel mot kvinnosjukdomar, starta upp utvecklingscentret för kvinnohälsa och tillföra mycket mer resurser till förlossningsvården.

Mätta Ivarsson (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne och toppkandidat i regionvalet

Dolores Öhman (MP), listetta för Miljöpartiet i Nordostkretsen (Kristianstad, Hässleholm mfl) i regionvalet.