Debattartikel: ”Det finns goda möjligheter att utnyttja Öresundsbron bättre än idag”

”Ofattbart att Tidöpartierna höjer tågpriserna över Öresund och därmed gör den gemensamma arbetsmarknaden ännu svagare”

Inom kort är Öresundsbron avbetalad. Valet står då mellan att behålla världens högsta broavgifter, något som skadar integrationen men gynnar statskassorna, eller att sänka priserna för att knyta människor och arbetsmarknaderna på de olika sidorna av Sundet närmare varandra. Det skriver vår gruppledare Mätta Ivarsson och Kami Timothy Petersen, ledamot i regionfullmäktige och regionala utvecklingsnämnden, i en debattartikel i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad idag.

Läs hela debattartikeln här.

 

Den 1 juli firades Öresundsbron av kungligheter från både Sverige och Danmark. Det var en dag av glädje, men också av besvikelse. Bron har långt ifrån levt upp till de förväntningar som en gång fanns.

Avståndet mellan Danmark och Sverige är för många fortfarande långt. De som reser över bron betalar världens högsta avgift. Priserna är inte höga på grund av att bron är överbelastad. Tvärtom används bara ungefär en tredjedel av vägkapaciteten, och tågen som trafikerar bron är fortfarande envåningståg.

Biljettpriserna är höga för att bron ska betalas av intäkterna från trafiken. Normalt finansieras stora infrastrukturprojekt av staten. Men när det gäller Öresundsbron får resenärerna och pendlarna stå för notan.

Lyckligtvis är bron snart avbetalad – vilket borde innebära lägre priser. Eller?

Enligt Bo Lundgren, tidigare partiledare för Moderaterna och tills nyligen styrelseordförande i både Öresundsbrokonsortiet och det svenska ägarbolaget Svedab, är brons primära syfte numera att vara en vinstmaskin. Men när Sveriges kung invigde Öresundsbron för 25 år sedan talade han om skapandet av ett kulturellt och ekonomiskt kraftcentrum. Han sade inte att bron skulle bli en kassako för staten.

Det är problematiskt att beslutet om att vinst ska gå före integration inte har tagits i riksdagen eller regionfullmäktige, utan i stängda rum som få har insyn i, vilket Bo Lundgren också beklagar.

Vad det kostar att åka över bron spelar stor roll för pendlarna, för Öresundsregionen och för hela Sverige och Danmark. Därför bör det finnas en öppen politisk diskussion kring beslut om avgifter och intäkter

Valet står mellan att behålla världens högsta broavgifter, något som skadar integrationen men gynnar statskassorna, eller att sänka priserna för att knyta människor och arbetsmarknaderna på de olika sidorna av Sundet närmare varandra. I Skåne råder Sveriges högsta arbetslöshet, ungefär var tionde står utan jobb. I Danmark är arbetslösheten mindre än 3 procent.

Enligt samarbetsorganisationen Greater Copenhagen kan en mer integrerad arbetsmarknad över Sundet ge samhällsvinster på mellan 2,3 och 11,3 miljarder kronor per år. Det utgör en enorm möjlighet och kan skapa ekonomiska ringar på vattnet samt stärka välfärden – skola, vård och omsorg.

Utöver de ekonomiska vinsterna finns sociala och kulturella fördelar som är minst lika viktiga, även om de är svåra att räkna i pengar.

Tanken med Öresundsbron var att skapa en gemensam region, eller som kungen kallade det, ett kraftcentrum. Men de senaste femton åren har pendlingen i det närmaste stagnerat, samtidigt som biljettpriserna för både tåg och väg har chockhöjts. Öresundståg som har två våningar kommer tidigast 2033, mer än tio år försenade.

Priserna för att ta tåget över bron har ökat med 22 procent bara de senaste tre åren.

Det är ofattbart att Tidöpartierna i Region Skåne höjer tågpriserna och därmed gör den gemensamma arbetsmarknaden ännu svagare. I stället borde priserna sänkas, tågen bli mer pålitliga, avgångarna bli fler och nya dubbeldäckartåg med bra wifi köpas in. Dessutom borde nya busslinjer över bron startas för att göra det lättare att pendla till fler platser än bara centrala Köpenhamn.

För att bron ska användas bättre behövs en politisk diskussion om följande:

• Hur bropriserna kan anpassas så att de inte blir ett hinder, utan istället gör det lättare att knyta ihop Öresundsregionen.

• Hur långväga gods kan flyttas från lastbil till tåg, så att Skånes vägar inte blir överbelastade när Fehmarn Bält-förbindelsen, som ska invigas 2029, ökar godstrafiken från kontinenten.

• Hur priser, finansiering och styrning av bron kan bli transparent, så att fler förstår hur de bestäms.
Det är bara att konstatera: Möjligheterna Öresundsbron ger är fantastiska. Snart är den avbetalad och det finns goda möjligheter att vi alla kan utnyttja den bättre än idag.

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne

Kami Timothy Petersen (MP) , ledamot i Skånes regionfullmäktig

Relaterade nyheter

Skåne, 20 december 2024

MP föreslår expressbusslinje till Köpenhamn

Skåne, 22 oktober 2024

En budget för ett hållbart Skåne

Skåne, 27 juni 2024

Debattartikel: Sänk Skånetrafikens biljettpriser

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter