Utsatta barn i fokus för MP:s regionbudget

Miljöpartiet har ett tydligt barnperspektiv i sin budget för Region Skåne nästa år. Utöver kraftfulla satsningar på barn som far illa innehåller budgeten ett psykiatrilyft och satsningar för att korta vårdköerna. Skånetrafiken tillförs medel för att undvika ytterligare nedskärningar nästa år.

– Alliansen duckar för de stora utmaningar vi står inför. När Alliansen återigen underfinansierar psykiatrin genomför vi ett psykiatrilyft. När Alliansen inte tar höjd för att Skånetrafiken blöder pengar storsatsar vi för att undvika ytterligare neddragningar i kollektivtrafiken. Med vår budget kan fler barn som far illa få hjälp och köerna till vården minska, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Inget barn mellan stolarna – krafttag för att hjälpa utsatta barn

Enligt siffror från Region Skåne har runt 45 000 skånska barn upplevt våld i hemmet. Drygt 30 000 barn har själva utsatts för misshandel, varav 15 000 vid upprepade tillfällen. Under pandemin har det kommit signaler om att situationen förvärrats för många utsatta barn. Ett helt nytt förslag i Miljöpartiets budgetförslag är att det inrättas våld i nära relationer-team i Region Skåne. MP vill också att barnskyddsteamen utökas.

– Bakom varje siffra finns ett barn som lider. Många av de här barnen har kontakt med sjukvården, men får ändå inte den hjälp som de behöver. När sjukvårdspersonal tillfrågas svarar 4 av 10 att de oroat sig för ett barn den senaste månaden, men bara hälften av dem har gjort en anmälan. Vi i vuxenvärlden måste sluta svika de här barnen, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet föreslår i sitt budgetförslag bland annat:

•     Utöka barnskyddsteamen. Dagens resurser räcker inte. Det behövs fler medarbetare i teamen och ett stärkt arbete mot vårdcentraler, Folktandvården och barnavårdscentraler. 4 miljoner kronor avsätts till det arbetet.
  •     Inrätta våld i nära relationer-team. Det finns stora geografiska skillnader i arbetet kring våld i nära relationer. Ett våld i nära relationer-team ska precis som ett barnskyddsteamen stötta och ge handledning till personalen inom vården så att fler som misshandlas eller utsätts för psykisk misshandel i en nära relation kan upptäckas. 4 miljoner kronor avsätts till det arbetet.
  •     Storsatsa på Mariamottagningar. Skåne har idag en betydligt sämre utbyggd verksamhet för att hjälpa barn och unga vuxna med drog- och alkoholmissbruk än Stockholm och Göteborg. 5 miljoner avsätts i år och 10 miljoner 2022 för att bygga ut verksamheten i Skåne, med bland annat ytterligare en mottagning i Malmö.
  •     Gå från ord till handling när det gäller familjecentraler. Ett 15-tal skånska kommuner saknar fortfarande en familjecentral. Regionen måste dessutom aktivt arbeta för att alla utsatta, särskilt utsatta eller riskområden får en familjecentral. Det gäller bland annat Charlottesborg i Kristianstad och Holma/Kroksbäck i Malmö.
  •     Stärk arbetet med Barnahus, där barn som misstänks ha blivit utsatta för övergrepp eller bevittnat våld i familjen får hjälp. Miljöpartiet vill att ett Barnahus startas i Malmö.

Psykiatrilyft

Miljöpartiet vill se ett psykiatrilyft i Region Skåne. Sammanlagt satsas 286 miljoner kronor extra på psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämnden – 127 miljoner kronor mer än Alliansen.

– Att tvingas vänta i över ett år för hjälp vid en depression eller vid ångest kan vara förödande för ett barn. Det kan förstöra en hel barndom. Psykiatrin har drabbats av orimliga sparkrav sedan Alliansen tog över och även nästa år underfinansieras psykiatrin av Alliansen. Nu är det hög tid att ge psykiatrin de resurser som krävs, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet föreslår bland annat:

•     Särskild satsning på barn- och ungdomspsykiatrin på 66 miljoner kronor.
  •     Särskild satsning på vuxenpsykiatrin för att genomföra npf-utredningar och behandlingar. 20 miljoner kronor.
  •     Ytterligare 40 miljoner kronor till psykiatrin för att undvika neddragningar när hyres- och it-kostnaderna ökar nästa år. Psykiatriförvaltningen har varnat för att de vanliga uppräkningarna inte räcker, men det struntar Alliansen i. Styrets så kallade satsningar äts i verkligheten upp av dessa ökade kostnader. Miljöpartiet tillför istället de resurser som krävs så att satsningar kan bli satsningar även i verkligheten och inte bara på pappret.
  •     Rättspsykiatrin tilldelas 10 miljoner kronor extra.

Kollektivtrafiken

Pandemin har slagit hårt mot kollektivtrafiken. Skånetrafikens intäkter från biljettförsäljningen har minskat dramatiskt. Alliansen har räknat med att resandeminskningen blir 15 procent nästa år, men redan nu varnar Skånetrafiken för att den prognosen inte håller. I princip gör Alliansen inga egna satsningar på kollektivtrafiken, utan fördelar bara ett riktat statsbidrag från regeringen på 300 miljoner. Därmed räcker inte pengarna till Skånetrafiken.

– Det är en ytterst allvarlig situation som Skånetrafiken befinner sig i. Med Alliansens budget kommer det att bli ännu fler bussturer som dras in och hållplatser som försvinner. Vi står inför ett val: att försämra kollektivtrafiken ännu mer eller se till att Skånetrafiken får tillräckligt med resurser för att hantera coronakrisen. Vi är tydliga med vad vi väljer, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill:

•     Tillföra sammanlagt 675 miljoner kronor till Skånetrafiken för att hantera effekterna av pandemin och utveckla trafiken.

Kortare köer till sjukvården

Coronapandemin har gjort att allt fler skåningar får vänta på vård. Mindre än hälften av alla patienter i Skåne får en tid för operation inom 90 dagar. Runt 1 700 skåningar har väntat längre än ett år på operation.

– Den uppskjutna vården som pandemin medfört är en av de största utmaningarna Region Skåne har just nu. Bakom de här siffrorna finns människor som går dag efter dag med smärta eller som oroar sig för när de ska få vård. Det är de här människorna som drabbas när Alliansen sparar in på det här arbetet. Styret satsar inte ens i närheten av vad de själva har sagt behövs för att hantera köerna, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill att:

•     Det riktade statsbidraget på 534 miljoner kronor tillförs hälso- och sjukvården.
  •     Ytterligare 240 miljoner satsas för att hantera den uppskjutna vården.

Finansiering

I Miljöpartiets budget föreslås att skattenivån justeras upp 20 öre.

Läs hela budgeten här.