Välkommen granskning av psykiatrin

”Jag är tacksam över att Ivo fortsätter att granska psykiatrin i Malmö, det hjälper oss i vårt arbete. Vi har stort fokus på psykiatrin just nu. Det kommer att vara ett av våra fokusområden även under 2016.”
Anders Åkesson i Sydsvenskan 3 juli.

– Vi ser en brist i ledningen där de haft ett system som inte tillräckligt skyddat patientsäkerheten, säger Anders Åkesson (MP), regionråd och ordförande för det nya utskottet för psykiatrifrågor. Först kritiserades psykiatrin i Malmö av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Det var i mars efter att myndigheten hade gått igenom nio självmord som skett under 2013 och 2014.

Nyligen beslöt Ivo att inleda en ny granskning.

– Jag är tacksam över att Ivo fortsätter att granska psykiatrin i Malmö, det hjälper oss i vårt arbete, säger Anders Åkesson.

Efter sommaren kommer Region Skåne att ha ett möte med psykiatriledningen för att ställa frågor om hur de arbetat med att bli bättre på att förhindra självskadebeteende och självmord.

– Vi måste se till att patientsäkerheten stärks, säger han.

Anders Åkesson säger också att regionen snart kommer att fatta ett beslut om att tillföra extraresurser till psykiatrin i Malmö.

– Resurserna vill vi avsätta till de här frågorna, säger Anders Åkesson.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Vi har ingen summa klar ännu, men initialt handlar det om en mindre satsning, säger Anders Åkesson.

Varför har ni inte gjort den här satsningen tidigare?

– Men det har vi gjort. De tre senaste åren har vi tillfört 90 miljoner kronor i extramedel som gått till psykiatrin. Men det gäller för hela Skåne och har inte varit riktat till Malmö.

Situationen har varit pressad för personalen länge, varför har ni inte tillsatt mer resurser?

– En del handlar om resurser, och bevisligen så finns en resursbrist som vi måste rätta till. Men det finns också brister i organisationen som vi måste hitta lösningar på, och det är därför vi ska ha det här mötet med ledningen för psykiatrin i slutet av sommaren, säger han.

– Vi har stort fokus på psykiatrin just nu. Det kommer att vara ett av våra fokusområden även under 2016. Psykisk ohälsa i samhället är ett stort problem och något som vi måste komma till rätta med, säger Anders Åkesson.

Sydsvenskan har förgäves sökt verksamhetschefen Sven-Erik Andersson.

Artikel från Sydsvenskan.