Vansinnigt att ta pengar som behövs i sjukvården och ge till flygplatser

Den styrande Alliansen i Region Skåne planerar att stötta både Ängelholms flygplats och Kristianstads Airport med ett ännu okänt mångmiljonbelopp. Miljöpartiet reagerar starkt på beskedet.

Enligt uppgifter i SVT planerar den styrande Alliansen i Region Skåne att stötta flygplatserna i Ängelholm och Kristianstad med flera miljoner kronor. Uppgifterna bekräftas av den moderata ordföranden i regionala utvecklingsnämnden.

– Det är med bestörtning jag läser om det här. Det visar ännu en gång att den styrande Alliansen inte tar klimatfrågan på allvar. Vi är mitt i en brinnande klimatkris samtidigt som covid 19 gjort att sjukvården går på knäna. Då är helt vansinnigt att ta pengar som behövs i sjukvården och ge till förlusttyngda flygplatser. Det är svårt att förstå hur Alliansen tänker, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

– Region Skåne har redan i minst två omgångar planerat att fasa ut bidragen till Kristianstad Airport. Trots det vill Alliansen nu ge bort ännu mer pengar och till ytterligare en till flygplats. Vi måste vara mer aktsamma med skattebetalarnas pengar än så, inte minst när det gäller verksamheter som genererar så stora klimatavtryck. Klimatet och sjukvården måste prioriteras före flyget, säger Mätta Ivarsson.

Läs artikel i Kristianstadsbladet (låst artikel).