Vården måste sluta använda barn som tolkar

En femtedel av hälso- och sjukvårdspersonalen inom Region SKåne har de senaste halvåret använt barn som tolkar när patienten inte pratar svenska. Det visar en rapport från Kunskapscentrum Migration och hälsa. På regionfullmäktige den 25 februari kräver Miljöpartiet svar från Alliansstyret om vad som görs för att barn inte ska användas som tolkar inom hälso- och sjukvården.

I början av året slog Kunskapscentrum Migration och hälsa larm om att barn i stor utsträckning används som tolkar inom Region Skåne. Var femte anställd inom hälso- och sjukvården svarar att de använt barn som tolk det senaste halvåret och tre av fyra har använt en anhörig som tolk.

– Det är alarmerande höga siffror. Barn ska aldrig användas som tolk, punkt slut. Inte bara bryter det mot FN:s barnkonvention, det ökar också risken för missförstånd och för att barnet får ett ansvar hen inte kan axla. Därför vill vi ha svar från Alliansstyret vad de gör för att hälso- och sjukvårdspersonal aldrig ska använda barn som tolkar, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet och ledamot i regionfullmäktige.

Miljöpartiet har ställt en interpellation till ansvarigt regionråd Gilbert Tribo (L) på regionfullmäktige imorgon tisdag. Rapporten från Kunskapscentrum Migration och hälsa visar också att kvaliteten på tolkningen inom hälso- och sjukvården i flera fall brister eller att tolkningen helt uteblir. ”Jag upplever ofta att patienter inte fått en fullgod bedömning på vårdcentralen, akuten, kvälls- och helgmottagningen, telefonrådgivning etcetera, eftersom man inte har kontaktat tolk”, berättar en anställd i rapporten.

– I de fall patienten inte pratar svenska är tolkning a och o för ett bra vårdmöte. Det är både för att hälso- och sjukvårdspersonalen ska kunna göra rätt bedömning, men också för att patienten ska kunna göra sig förstådd och förstå vad som sägs. Det är uppenbart att kvaliteten måste höjas och därför vill vi veta vilka åtgärder Alliansen har tänkt vidta, säger Mätta Ivarsson och fortsätter:

– Tyvärr har vi sett att partier inom styret vill begränsa rätten till betald tolk. Det är något som både M och KD driver på riksplanet. Det är direkt oansvarigt och kommer öka risken att barn används som tolk. Jag hoppas att Alliansstyret förstår det här i Region Skåne och avfärdar alla sådana tankar, säger Mätta Ivarsson.

Läs hela rapporten om barn som tolkar här:

Läs vår interpellation här: