Mer natur får ge plats för bostäder i Silverdal

Mer av den naturmark som finns i södra Silverdal nära Rådan ska tas i anspråk för bostäder. Miljöpartiet reserverade sig mot förslaget.
Mer naturmark, främst skog, i södra Silverdal nära Rådan ska tas i anspråk för bostäder. Detta röstade den borgerliga alliansen, tillsammans med Socialdemokraterna, igenom den 26 augusti i plan- och exploateringsutskottet (PEU). Det handlar om området nord/nordost om slutet av Silverdalsvägen. I samband med detta behöver ännu mer av strandskyddet i området (som sträcker sig 300 m från vattnet) upphävas.

Miljöpartiet motsatte sig förslaget och yrkade på att den allra största delen av den föreslagna bostadsmarken ska förbli naturmark. Detta för att bevara natursambandet mellan Nationalstadsparken i Solna och det planerade naturreservatet i Tegelhagsskogen. Med alliansens detaljplan hotas även direkt ett antal skyddsvärda djur- och växtarter. Miljöpartiet anser att detaljplaner ska göras med hänsyn till natur och miljö. Fler bostäder är viktigt i Stockholmsregionen men det försvarar inte att bygga bort värdefull natur.

Miljöpartiet vill påminna Sollentunaborna om Moderaternas utspel i samband med senaste valet 2013. I ett flygblad till Silverdals- och Tegelhagsborna meddelades följande:

”Det behövs grönområden i den södra delen av kommunen. Du som bor i Silverdal, Tegelhagen och Edsviken ska ha möjlighet att lätt och snabbt komma ut i naturen.
Vi vill säkerställa att det inte byggs något mer och arbetar för att Tegelhagsskogen inklusive Kasbytorp ska bli naturreservat”

Miljöpartiets reservation

Översiktskarta