Sollentuna överger sin cykelpolitik – nu krävs en kursändring

Sollentuna fortsätter att tappa mark i cykelfrågorna. Den senaste rapporteringen visar att kommunen inte längre når sina mål för cykeltrafiken, att investeringarna i cykelinfrastruktur fortsatt sjunker långt under genomsnittet – och att Sollentuna i år helt har avstått från att ens lämna in ett enkätsvar till Cykelfrämjandets Kommunvelometer 2025. Det är ytterligare ett tydligt tecken på att trafikfrågorna inte alls tas på allvar av det nuvarande politiska styret.

Från toppresultat till tvärnit

För bara några år sedan hade Sollentuna en cykelpolitik som gav resultat. Kommunen klättrade stadigt i Cykelfrämjandets ranking och nådde till slut en topplacering. Men utvecklingen vände runt 2018-2019 och i resultatet för 2024 hamnade Sollentuna kommun på en bottenplacering – plats 50 av 51, där endast Lilla Edets kommun var sämre – en skandal!

Miljöpartiet har flera gånger uppmärksammat denna nedgång, särskilt med tanke på att kommunens egna cykelplan från 2014 fortfarande påstods gälla. För ett år sedan lämnade vi in en interpellation på ämnet där vi bland annat ville veta hur kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M) såg på kommunens nuvarande cykelarbete i förhållande till kommunens egna styrdokument. Tyvärr fick vi inga bra svar och i början av 2025 varnade vi i en debattartikel för att cykelsatsningarna tappat fart och att målen i den antagna cykelplanen inte uppfylls.

Bild 1. Sollentuna kommuns placering i Cykelfrämjandets kommunvelometer rankning 2013-2024

Kommunens bristande arbete med cykelpolitiken uppmärksammas av Cykelfrämjandet själva

Konsekvensen av kommunens dramatiska tapp i Cykelfrämjandets kommunvelometer väckte intresset hos organisationen som under våren genomförde en digital enkät riktad till invånarna i Sollentuna kommun. I enkäten fick de svarande lyfta problem i kommunens cykelinfrastruktur och komma med förslag till förbättringar. Totalt deltog 52 invånare som tillsammans lämnade in 170 kommentarer.

Utifrån underlaget som kom in författade Cykelfrämjandet en rapport som de kallade för “Cykelvision för Sollentuna”. I den lyftes exempelvis problem med att flera utbyggnadsetapper är försenade, viktiga länkar mellan kommundelar saknas helt och flera planerade cykelfrämjande åtgärder som inte genomförts. Rapporten beskriver också hur storleken på investeringar drastiskt minskat de senare åren till att nu ligga långt under genomsnittet för investeringar i kr/invånare per kommun.

Bild 2. Statistik som visar hur investeringstakten kraftigt sjunkit senaste åren i Sollentuna. Källa: Cykelfrämjandet Storstockholm

Läs Cykelfrämjandets Cykelvision för Sollentuna i sin helhet här: Cykelfrämjandets Cykelvision för Sollentuna 2025!

Cykelpolitiken har helt övergetts

Efter sommaren genomförde Cykelfrämjandet en så kallad “cykelvägsanalys” där beslutsfattare och tjänstemän i kommunen bjöds in för att få en cykelrundtur för att själva få se och uppleva några av de största utmaningarna i kommunens cykelvägnät, samt få ta del av de insamlade synpunkterna och förslag på åtgärder som invånare kommit med.

Lokaltidningen Mitt i Sollentuna var med och rapporterade om det tidigare i höst. Du kan läsa artikeln i sin helhet här!

Tyvärr verkar den enda konsekvensen av all denna uppmärksamhet nu blivit att kommunen nu valt att inte ens delta i Kommunvelometern för 2025 då man avstått från att svara på den årliga enkäten.

Det politiska styret i Sollentuna verkar inte längre ha någon fungerande cykelpolitik. Istället för att ta kritiken på allvar och vidta åtgärder väljer man istället att slå på full reträtt, och gömma sig från extern granskning. Det är djupt problematiskt”, säger Peter Godlund (MP), Oppositionsråd.

Sjunkande investeringar, bristande måluppfyllelse och nu oviljan att delta i den viktigaste nationella granskningen av kommuners cykelarbete. Allt detta trots att cykeln är avgörande för en modern, hållbar och tillgänglig kommun med tryggare skolvägar, minskade utsläpp och bättre folkhälsa.

Transparens och uppföljning är helt centrala delar av kvalificerad trafikpolitik.Det styrande styret i Sollentuna verkar nu helt ha släppt sin cykelpolitik”, avslutar Peter Godlund (MP), oppositionsråd.

Miljöpartiets krav

Miljöpartiet de gröna i Sollentuna kräver att kommunen omedelbart:

  • återupptar det systematiska arbetet med cykelplanens mål,
  • säkerställer att cykelinfrastrukturen får resurser som motsvarar ambitionerna,
  • deltar i Kommunvelometern 2026 och återgår till transparent uppföljning,
  • tar fram en tydlig handlingsplan för att öka andelen cykelresor i kommunen.

Sollentuna kan fortfarande bli en kommun som gör det lätt att välja cykeln – men det kräver politisk vilja och konkreta beslut. Den viljan saknas i dag.

Miljöpartiet de gröna i Sollentuna kommer därför fortsätta att driva på för att cykelfrågorna åter hamnar där de hör hemma: högt upp på kommunens agenda.

Relaterade nyheter

Sollentuna, 15 december 2025

Rösjökilen fortsatt oskyddad – Det politiska styret vill inte se eller ta sitt ansvar

Sollentuna, 4 december 2025

Miljöpartiet vill återställa Landsnoraån och knyta ihop Rösjön med Edsviken

Sollentuna, 20 november 2025

Budget för Sollentuna kommun 2026!

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter