Bergshamra cykelloppis 2017

Den fjärde upplagan av Bergshamra cykelloppis blev en succé. Mängder av cyklar såldes och köptes och en stor summa pengar samlades in till UNICEF.

Det var en lite kylig vårdag på Bergshamra torg men det stoppade inte cykelentusiaster från hela länet (och en familj från Kristinehamn!) att besöka Bergshamra cykelloppis som den 6 maj arrangerades för fjärde året i rad. Bakom arrangemanget stod Miljöpartiet i Solna, föreningarna Bergshamra för alla och IFK Bergshamra samt den lokala cykelaffären Cykelbolaget.

På loppisen fanns möjlighet att sälja egna cyklar för att tjäna en slant. Cyklar som hade skänkts av privatpersoner och bostadsstiftelsen Signalisten såldes till förmån för UNICEF som bedriver cykelprojekt i fattigare länder.

– I år samlade vi in hela 20 050 kronor in till UNICEF. En cykel kan vara det som gör att ett barn i Indien eller Togo har möjlighet att gå i skolan eller att sjukvårdspersonal når ut till kvinnor som har svårt att ta sig till en vårdcentral. Stort tack till alla som har bidragit genom att skänka och köpa cyklar, säger Tobias Östberg (MP) som är initiativtagare till loppisen.

På loppisen fanns också möjlighet att pimpa sin cykel med blommor och färg, prova på att cykla enhjuling hos Unicycle och att gå tipspromenad med cykelfrågor och vinna fina priser. Självklart kommer Bergshamra cykelloppis tillbaka även nästa vår, förhoppningsvis med nya spännande inslag!

Tobias Östberg avslutar:

– Vi vill att det ska vara en lokal loppis med cykeln i centrum och vill gärna ha förslag på hur vi kan utveckla den. Hör av er om ni har ideer eller kanske vill vara med och hjälpa till!