Bostadspolitikens gröna dilemma

Fler människor på mindre yta är framtidens svar på den klimatsmarta staden Solna. Genom att samtidigt exploatera kraftigt i kollektivtrafiknära lägen kan vi maximera miljö – och klimatvinsterna.

I helgen har Miljöpartiet haft sin årliga kongress. Gröna representanter från hela landet har mötts upp i Örebro för att ta beslut i frågor om föräldraförsäkringen, klimatpolitiken och bostadspolitiken. Just bostadspolitiken har hört till den frågan som det debatterats lite extra kring. För oss som bor i Solna som är en av landets absolut mest expansiva och attraktiva kommuner är frågan särskilt aktuell. Vi behöver inte blicka särskilt långt för att se en grävmaskin eller lyftkran som förbereder ännu en ny byggnation.

Konflikten kopplat till bostäder har tyvärr varit särskilt påtaglig inom just Miljöpartiet i många kommuner de senaste åren. Miljöpartister runtom i landet har företrätt bevarandeivrarnas och nej-sägarna och fördröjt bra bostäder på felaktiga grunder. Här bör vi tänka om.

Grönyta och ekologisk mångfald är viktiga delar av vår politik, men vi måste lyfta blicken och se vad som också kan göra klimatmässig skillnad. Fler människor som bor i centrala lägen och som har nära till bra kollektivtrafik kommer att vara avgörande om vi ska kunna nå både klimat och bostadsmålen. Miljöpartiet i Solna har drivit en bostadslinje med högre hus och kraftigare exploatering – framförallt i kollektivtrafiknära lägen. Tyvärr har säkerhetsreglerna kring Bromma flygplats stoppat detta. Flygplatsens höjdrestriktioner påverkar stora delar av norra Storstockholm negativt.

Matilda Baraibar, ledamot i Byggnadsnämnden för Miljöpartiet sammanfattar:

– Solnas centrala läge med både tunnelbana, tvärbana och pendeltåg gör att människor vill bo här. Utifrån ett klimatperspektiv är den täta och nära staden exemplarisk. Genom att bo tätt sparar vi på våra gemensamma resurser. För att ännu fler ska kunna bo i Solna måste vi bygga högre och ta större utrymme från bilarna. Parallellt bör områden som Råstasjön utvecklas och värnas. Grönområden och rekreationsområden är livsviktiga i den täta staden.